En hjemmeside kan være en effektiv måde at eksponere virksomheden for potentielle kunder, men mange har svært ved at skabe trafik. Der findes en masse gode og dårlige tips online, men det kan være vanskeligt at vide, hvad man skal lytte til. For at gøre det hele lidt lettere har vi samlet nogle gode tips på denne side til, hvordan du kan øge trafikken til din hjemmeside. Her tager vi udgangspunkt i både organisk og betalt vækst, så her bør der være nogle muligheder, som passer til alle budgetter.
Leder du efter gode tips, som kan hjælpe med øget trafik til din hjemmeside, er vi sikre på, at nogle af disse vil virke for dig. Du kan også lære mere om hjemmesider i vores omfattende udvalg af nyttige artikler her.
Hvorfor er synlighed online vigtigt?
Tidligere var det nok, at virksomheden lancerede en hjemmeside og derefter lod den være. Desværre er konkurrencen om klik og læsere steget markant i de senere år, hvilket har resulteret i, at man må være mere proaktiv for at tiltrække trafik i dag. Ikke blot er forbrugerne blevet mere bevidste om, hvad de leder efter, men søgemaskinerne har også videreudviklet deres algoritmer. Derfor er øget synlighed online blevet en kunst i sig selv, men heldigvis findes der nogle løsninger for alle.
I denne artikel har vi derfor valgt at opliste nogle enkle tiltag, som vil bidrage med at styrke din hjemmesides placering. Det er dog vigtigt at bemærke, at dette er noget, der tager tid. Få vil opleve kæmpe resultater i den første tid, men en konsekvent SEO-strategi vil give en langsigtet belønning. Vi anbefaler derfor, at du laver en langsigtet plan og derefter arbejder systematisk for at styrke eksponeringen for de relevante søgeord, du har udvalgt.
Gør det selv eller book et bureau
Når du vil øge din trafik online, har du primært to muligheder. Du kan vælge at udføre arbejdet selv, eller du kan hyre et bureau, f.eks. hvis du har brug for SEO til webshops. Når alt kommer til alt er dette ofte et spørgsmål om omkostninger, hvilket betyder, at budgettet bestemmer, hvilken løsning der er bedst egnet. Vælger du at udføre arbejdet selv, vil det ofte være en stejl indlæringskurve og tidskrævende, men du sparer nogle penge. Hvis du derimod hyrer et bureau, vil de udføre store dele eller hele arbejdet på dine vegne, men det koster en del penge.
Vores klare opfordring til SMV-virksomheder, der ønsker at øge deres eksponering online, er at prøve selv først. Der findes en række gode værktøjer online, som gør det muligt at sætte sig ind i de forskellige krav til SEO og SEM. Du vil også finde en række nyttige ressourcer på hjemmesiden for Ahrefs og SEMrush, så det kan bestemt være et godt udgangspunkt.
Vores bedste tips til øget trafik
Nedenfor har vi samlet nogle af vores bedste tips til dig, som ønsker at tage nogle enkle skridt i retning af øget trafik. Få af disse vil kræve omfattende viden om SEO og SEM, men det kan være godt at have en generel forståelse af, hvordan dette fungerer. General SEO falder imidlertid uden for denne artikels fokus, men vi har skrevet vores egen guide til dette emne, som du finder her.
Find relevante søgeord
Søgeord eller Keywords, som mange foretrækker at kalde dem, er en helt nødvendig del af at skabe organisk trafik. Det er netop disse ord, som gør det muligt for søgemaskinen at forstå, hvad din side handler om, og derefter placere den relevant i søgeresultatet. Imidlertid er der mange, som værger sig ved at gå i gang med denne del, da SEO ofte opfattes som meget teknisk.
Heldigvis behøver det ikke være vanskeligt at finde de bedste søgeord, hvis du har de rigtige værktøjer. Du kan også vælge at hyre et SEO-bureau, men så skal du have et større budget på plads til dette. Hvis du selv vil finde de bedste løsninger, anbefaler vi værktøjer som Moz, Ahrefs og SEMrush. Disse giver dig mulighed for at analysere forskellige søgeord, konkurrenter og tendenser, så du kan lave det mest relevante indhold på din hjemmeside.
Lav kvalitetsindhold
De fleste søgemaskiner er opbygget med henblik på at finde det bedste indhold til deres brugere. Derfor skal du sørge for, at indholdet, der er lagt ud på din hjemmeside, har den bedst mulige kvalitet. Undersøgelser har faktisk vist, at hjemmesider med blogindhold skaber 434% flere indekserede sider på søgemaskinen end sider, der ikke regelmæssigt lægger indhold på.
Skriv gæsteindlæg
Det tager tid at opbygge organisk trafik, men gode henvisninger kan hjælpe markant. Derfor kan det være smart at finde relevante hjemmesider indenfor din branche, hvor du kan tilbyde indhold i bytte for en henvisning. Dette er, hvad vi kalder gæsteindlæg, hvor du bytter en artikel for et link. Før du begynder at kaste omkring dig med gæsteindlæg, anbefaler vi, at du laver god research.
Her vil værktøjer som Ahrefs og SEMrush være nyttige. Tjek, hvilken domæneautoritet den aktuelle hjemmeside har, såvel som kvaliteten af indholdet. For at det skal være hensigtsmæssigt at modtage et link fra denne hjemmeside, skal den være af høj kvalitet. Links fra dårlige hjemmesider med lav autoritet kan have den modsatte effekt og dermed ødelægge vores hjemmeside.
Brug sociale medier aktivt
Facebook har alene mere end 2 milliarder brugere, hvilket betyder, at potentialet for at ramme potentielle kunder er kæmpestort. Derfor anbefaler vi, at du aktivt bruger sociale medier som en del af din strategi. Dette vil i sig selv kræve noget research, men ved at knytte en potentiel blog til sociale medier kan man hurtigt få øget eksponeringen af indholdet. På denne måde sørger du for, at hjemmesiden forbliver relevant, men samtidig at det indhold, du har produceret, spreder sig så meget som muligt. For at gøre det lettere har vi oplistet nogle måder, hvorpå sociale medier kan hjælpe med øget trafik:
- Udgiv indlæg (blogs, e-bøger, infografik, rapporter og videoer) på tværs af dine sociale kanaler.
- Sørg for, at du er aktiv og besvar de henvendelser, som dukker op på de sociale medier. Mange forbrugere bruger dette som deres primære kontaktkanal.
- Lær nytten af relevante hashtags, og brug dem aktivt i indholdet.
- Sørg for, at de forskellige konti er opdateret med det mest relevante fra virksomheden
- Brug profilbilleder og bannere aktivt til at markedsføre virksomheden
- Tag influencere, som kan være interesseret i at se/promovere deres indhold.
- Gør det interessant for følgere at engagere sig i deres indhold (ofte ved at tilbyde en gode rabatter og prøver)
- Henvis til relevant indhold, når nogen stiller spørgsmål
Brug annoncering til at opnå relevant trafik
En fordel ved søgemaskinerne er så kaldt SEM eller søgemaskine-markedsføring. Det er, hvad de fleste af os forbinder med annoncer, der er placeret i søgeresultatet på for eksempel Google. Som de fleste ved, kan det tage lang tid, før man opnår organisk trafik fra søgemaskinen. Derfor kan det være attraktivt at placere relevante sider i søgemaskinen ved hjælp af annoncer. Vi anbefaler derfor at bruge en kombination af SEO og SEM, når du vil skabe trafik på din hjemmeside. Disse vil synkront styrke hinanden undervejs, indtil du får et bedre overblik over, hvor de bedste placeringer er.
Brug nyhedsbreve aktivt
Et virkemiddel, der ofte bliver overset af nye marketingfolk, er netop nyhedsbreve. Muligheden for at sende relevant indhold direkte til modtagerens indbakke kan vise sig at være uvurderlig. Du bør derfor så tidligt som muligt begynde at indsamle e-mails til nyhedsbrevet. Dette betyder, at du også er nødt til at begynde at lave et nyhedsbrev, men her skal du finde en hårfin balance. Der er stor forskel på at lave nyhedsbreve og spam. Laver du udsendelse af nyhedsbreve for ofte, kan modtagerne opleve det som forstyrrende, og du risikerer at miste abonnenter.
Byt links
Der findes en række hjemmesider, der ønsker at øge deres trafik, hvilket giver en række muligheder for at bytte links. Dette bygger på samme koncept som gæsteindlæg, men er en smule lettere. Ved at bytte links kan I henvise relevante besøgende til hinandens sider og dermed styrke trafikken på begge sider. Her er det vigtigt at finde relevante hjemmesider, som dine besøgende rent faktisk kan drage fordel af.
Opsummering
Der kan være mange grunde til, at du vil øge trafikken på din hjemmeside, men fælles for mange er, at de ikke ved, hvor de skal starte. Derfor har vi set nærmere på nogle enkle trin, som vil styrke trafikken på netop din hjemmeside. Her har vi set på nogle eksempler, som kræver et markedsføringsbudget, men også nogle billigere eller gratis løsninger, du kan bruge. For eksempel kan det være meget effektivt at tilbyde gæsteindlæg mod links. Du kan også vælge at købe værktøjer som Ahrefs og SEMrush, så du kan styrke organisk trafik gennem relevante søgeord.