Anmeldelse af Semrush

Semrush er et af de mest populære SEO-værktøjer, der findes i dag. Her finder du en række nyttige værktøjer til søgemaskineoptimering, men hvor brugervenlig er platformen egentlig? I denne anmeldelse vil vi se nærmere på, hvad denne populære platform har at tilbyde, samt hvad du kan forvente af denne løsning. 

Det er ingen hemmelighed, at Semrush er et avanceret SEO-værktøj, men de har forenklet mange komplicerede emner. De har også formået at skabe et aktivt community, der deler guider, erfaringer og muligheder på tværs af platformen. Resultatet er, at både store og små virksomheder er afhængige af Semrush til deres SEO-analyse. 

Formålet med denne anmeldelse er derfor at lette sløret lidt for denne platform og finde ud af, hvem den egentlig egner sig bedst til. Skal du være SEO-ekspert for at bruge Semrush, eller kan nogen lære at håndtere de forskellige værktøjer, som virksomheden tilbyder? Vores omfattende anmeldelse af Semrush vil derfor indeholde alt, hvad du behøver at vide om denne platform, samt nogle nyttige tips. 

Klar til at lære mere om Semrush? Fortsæt med at læse vores opdaterede Semrush-anmeldelse. 

Fordele og ulemper med Semrush

Fordele

  • Fremragende til SMV’er

  • Tilbyder omfattende analyseværktøjer

  • Mulighed for at styre flere projekter samtidigt

  • Gode værktøjer til backlinks og SERP-analyse

Ulemper

  • Kan være dyrt for små virksomheder

  • Kræver noget øvelse at lære funktionaliteter

  • Ikke den mest brugervenlige grænseflade

Brugervenlighed

Der er ingen tvivl om, at der er mange nyttige værktøjer indbygget i Semrush-systemet, men det kan være lidt krævende at finde dem. Dette gælder især for begyndere, der ikke er vant til denne type værktøj, eller ikke ved præcis, hvad de leder efter. Når du først logger på efter oprettelse af en bruger, ender du på dashboardet. Her får du et overblik over dine forskellige projekter, samt mulighed for at navigere med menuen til venstre. 

Nu er det værd at bemærke, at vi har tidligere erfaring med Semrush, men siden er effektivt katalogiseret, hvilket betyder, at du hurtigt finder de største punkter i menuen. Det kan dog kan være lidt krævende at finde ud af, hvilke værktøjer du egentlig skal bruge til hvad. Heldigvis tilbyder Semrush et omfattende introduktionskursus til alle nye kunder, som vi stærkt anbefaler, at du benytter dig af. 

Vi deltog selv i dette oplæringsforløb, da vi begyndte at bruge platformen til vores egen virksomhed, og det sparede os for en del udfordringer i starten. De giver dig også adgang til en række introduktionsvideoer og forskellige forklaringer, så de gør det bestemt nemt at lære denne kraftfulde platform at kende så hurtigt som muligt. 

Vores konklusion er derfor, at Semrush ikke er den mest brugervenlige, men de har opbygget et supportsystem, der gør det meget nemmere at lære deres platform.at kende. Du kan derfor forvente at få al den hjælp, du har brug for undervejs, og at du altid har mulighed for at tage fat i kundeservice, hvis du har brug for lidt ekstra assistance. Men det vender vi tilbage til senere i vores anmeldelse. 

Funktioner

Det er på funktionaliteter, at Semrush virkelig brillierer, og her får du adgang til en række nyttige værktøjer. Når du har oprettet din konto og logget ind på Semrush, vil du blive bedt om at oprette et projekt. Dette er tracking af din hjemmeside og de forskellige værdier, den har i øjeblikket. Det bør du helt sikkert gøre, så du får mest muligt ud af din investering i Semrush. 

Der er dog også en række andre værktøjer tilgængelige i dit abonnement, og det er netop disse funktioner, vi skal se nærmere på nu. Du kan nemlig klare de fleste af de SEO-relaterede opgaver direkte på platformen, hvilket er godt, hvis der er flere, der samarbejder om virksomhedens SEO. 

Rank tracking

Som vi allerede har nævnt før, tilbyder Semrush et meget godt værktøj til rank tracking. Dette er et værktøj, der sporer din placering i søgemaskinen, samt de forskellige søgeord, din hjemmeside allerede er indekseret for. Dette er praktisk, når du planlægger nye SEO-strategier, men det er også nyttigt til potentielle placeringer af SEM-annoncer. 

Keyword Research

En anden nyttig funktion, du finder i Semrush, er keyword research. Her skal vi være ærlige at sige, at vi først var lidt forvirrede, men efterhånden som vi fik fat i værktøjet, blev det meget nemmere. Hvis du har tidligere erfaring med Google Keyword Planner, vil du genkende processen, men Semrush er en langt mere avanceret løsning med mere indsigt i dens resultater. Her kan du søge på potentielle søgeord, gruppere dem efter relevans og ikke mindst finde relaterede søgeord, det kan være værd at undersøge nærmere. 

Konkurrenceanalyse

Noget, der hurtigt kan blive nyttigt, er Competitor Analysis Tools, som Semrush tilbyder. Her kan du nemt se, hvilke søgeord dine konkurrenter går efter, hvordan deres forskellige sider klarer sig og ikke mindst potentielle konkurrenter ud fra relaterede søgeord. Dette kan være et nyttigt værktøj til at se, hvilke konkurrenter der udgør en trussel, og hvem du kan lære mere af. 

Kundeservice

Når det kommer til kundeservice, tilbyder Semrush ikke noget revolutionerende, men de har et mere end godt nok tilbud. Du kan vælge, om du vil skrive en henvendelse til dem gennem det interne beskedsystem, eller om du vil bruge live chat-funktionen. Vi testede begge dele og fik hurtige svar på vores spørgsmål. Især live chat var en effektiv mulighed, hvor vi fik svar inden for få minutter. 

Når det er sagt, er det også værd at bemærke, at vi har modtaget svar på vores skriftlige henvendelse inden for 24 timer. Dette er langt bedre, end hvad vi har oplevet med andre platforme før, og er helt i orden. Hvis du derimod har et problem, der er tidsfølsomt, vil vi nok anbefale, at du gør brug af deres live chat assistance. 

Du kan også vælge at søge igennem det enorme bibliotek af selvhjælpsartikler, de har på deres hjemmeside, men her var mange af guiderne lidt for tekniske til vores smag. Er du derimod en selvkørende ekspert i SEO, kan det godt være, du finder dine nødvendige svar i denne afdeling. 

Pris

Når det kommer til priser, er det ingen hemmelighed, at Semrush er blandt de dyrere muligheder på markedet. Du kan dog vælge mellem tre forskellige abonnementer, hvilket gør det til en yderst skalerbar løsning. Den største forskel på de forskellige pakker er, hvor meget volumen med søgning og sporing du kan udføre, ligesom nogle af de mere avancerede værktøjer kun er tilgængelige på premium-abonnementer (Guru og Business). Sidst men ikke mindst tilbyder de en Enterprise-løsning, men her er der ikke angivet nogen pris for løsningen. 

Pro – $ 99,95 om måneden (En fantastisk mulighed for små virksomheder og startups)

Guru – $ 199 om måneden (Bedst til mellemstore virksomheder og bureauer)

Business – $ 399,95 om måneden (bedst til store virksomheder, bureauer og eCommerce)

Enterprise – Skræddersyet løsning til de største virksomheder med individuelle behov. 

Disse priser er baseret på kvartalsvis fakturering (3 måneder ad gangen). Du kan få yderligere rabat, hvis du betaler for 12 måneder ad gangen. 

Hvem passer Semrush til?

Hvis vi skal drage en konklusion om, hvem Semrush er egnet til, vil det være nemt at sige alle. Semrush er uden tvivl et rigtig godt værktøj til at optimere hjemmesider, men det kan nogle gange være lidt for teknisk efter vores smag. Du bør derfor have lidt erfaring med SEO inden, eller nøjes med at bruge et par timer på et introduktionskursus til platformen, så du får mest muligt for pengene.

Med det sagt er Semrush uden tvivl et fremragende værktøj til både små og mellemstore virksomheder. Som vi har påpeget tidligere, kan der være en risiko for, at løsningen bliver en smule dyr, men vil du have adgang til de bedste værktøjer, er det hurtigt investeringen værd. Vi formoder dog, at freelancere og startups ofte vil lede efter billigere alternativer, hvis de har begrænsede midler til rådighed til softwareinvesteringer. 

Den endelige konklusion er derfor, at Semrush egner sig bedst til etablerede virksomheder med et klart budget, eller bureauer, der ønsker omfattende indsigt i rankings, tracking og søgeord.

Sammendrag

Semrush er et avanceret SEO-værktøj, der giver dig mulighed for at spore din egen præstation, undersøge konkurrenter og finde de bedste muligheder inden for søgemaskineoptimering. Her får du en række værktøjer med i dit abonnement, hvilket betyder, at Semrush for mange vil være en one-stop-shop for alt, der har med SEO at gøre. Hvis du derimod vil lave avanceret analyse og sporing, kan det være okay at stole på en af de større pakker (Guru & Business) frem for den forenklede PRO-version. Det vil medføre lidt flere omkostninger til de nødvendige adgange, men vi mener, at der er tale om en investering, der hurtigt vil betale sig selv, hvis værktøjerne bliver brugt efter hensigten. 

PRØV GRATIS