En typisk misforståelse vedrørende lanceringen af en webshop er, at det skal være vanskeligt. Ganske vist kan du gøre det så vanskeligt, som du vil, men det behøver ikke nødvendigvis at være det. For eksempel kan en hjemmesidebygger som Wix hjælpe dig med at lancere din egen webshop på bare et par timer.
For at illustrere, hvor enkelt det kan være, har vi valgt at lave denne guide til, hvordan du opretter din egen webshop med netop Wix. Du kan faktisk oprette din egen webshop ved hjælp af Wix webshop i få enkle trin. Vi anbefaler, at du følger trinnene systematisk, men du kan også hoppe frem og tilbage, som du ønsker.
Det vigtigste er, at alle trin er afsluttet, før du lancerer din webshop, så alt det formelle er på plads. Er du klar til at lancere din egen webshop med Wix? Så er du kommet til det rigtige sted!
Sådan laver du en webshop med Wix
Wix er en simpel hjemmesidebygger, der giver dig mulighed for at udvide med dit eget webshopmodul. Du har derfor brug for dette, før du fortsætter med vores guide. Grunden til, at vi anbefaler Wix til dette job, er, at platformen er langt mere fleksibel såvel som prismæssigt konkurrencedygtig for nybegyndere. Derudover har de en række gode løsninger, der giver dig mulighed for at opskalere din virksomhed, når den vokser.
Trin 1: Opret produkterne
Mange ville sandsynligvis begynde med webshoppens design, men vi anbefaler, at du først tilføjer dine produkter til Wix. Her er det vigtigt at skelne mellem digitale og fysiske produkter samt tilføje alle de forskellige varianter af dit produkt. Det kan være, at der er forskellige farver eller størrelser, som kunderne skal have viden om. På dette område tilbyder Wix et utroligt enkelt system, hvor du bare tilføjer oplysningerne til hvert produkt, og så kan du kategorisere dem bagefter.
Trin 2: Opret samlinger (kategorier)
Når du har tilføjet de produkter, du vil tilbyde i din webshop, så er det på tide at sætte dem i forskellige kategorier. Dermed bliver det muligt at sortere dem på forskellige sider, hvilket gør det nemmere for kunderne at finde de produkter, de ønsker. Her anbefaler vi, at du er lidt rundhåndet og opdeler dem i overordnede kategorier. Det kan f.eks. være jakker, trøjer, T-shirts (til en tøjbutik) – eller lys, keramik og tilbehør til en interiørbutik.
På dette tidspunkt er det vigtigste, at du opdeler i samlinger, der let forklarer kunden, hvor de finder forskellige produkter på hjemmesiden. Hvis du opretter for mange samlinger, kan det blive unødvendigt kompliceret at navigere rundt, og kunden vil hurtigt ende med at købe produktet i en anden webshop.
Trin 3: Udfyld information
Vi har nu tilføjet produkter og opdelt disse i forskellige samlinger (kategorier). Så er det tid til at fylde mere information på om webshoppen, og hvem der står bag. Det gør du nemt ved at gå til settings og derefter general-afsnittet. De oplysninger, du skal tilføje her, er den emailadresse, som kunderne kan kontakte webshoppen på, lokation (land), sprog og hvilken valuta, der skal bruges i webshoppen.
Hvis du har medarbejdere eller forskellige partnere, der har adgang til webshoppen, kan du administrere dette under Roles & Permissions. Her kan du hurtigt og nemt vælge, hvem der skal have mulighed for at gøre hvad, samt hvordan de får adgang til Wix brugerpanel i din webshop.
Trin 4: Vælg leveringsmuligheder
En af de ting, der gør Wix til en fremragende platform for nybegyndere, er leveringsmulighederne. Du kan hurtigt og nemt angive, hvilke muligheder du vil tilbyde forskellige steder. Hvis du kun sælger i Norge, vil dette hurtigt være Posten/Bring og PostNord, men hvis du også vil tilbyde varer i udlandet, kan det være smart at inkludere internationale spillere som DHL, UPS eller FedEx.
Trin 5: Betalingsløsninger og skatter
Eftersom Wix tilbyder sine egne betalingsløsninger, vil du også være i stand til at opkræve moms og skat gennem betalingsløsningen. Det er derfor vigtigt, at du angiver, hvilke skatter og gebyrer, der skal lægges til prisen i din webshop. For dem, der sælger i Norge, vil dette omfatte moms (MVA), så snart din webshop har solgt for mere end 50.000 i de seneste 12 måneder. Husk, at du skal registrere dig i momsregistret, før dette træder i kraft hos Skatteetaten.
Så er det tid til at konfigurere betalingsmetoder. Her tilbyder Wix et upåklagelig valg, som vil gøre det muligt at håndtere en række muligheder. Ganske vist kan du vælge at udvide dette over tid, men vi anbefaler de fleste at starte med kreditkort/bankkort og PayPal. Hvis anmodninger dukker op til andre populære alternativer, kan dette tilføjes, når behovet opstår. Husk, at der også er omkostninger forbundet med forskellige betalingsløsninger, så aktiver ikke flere end nødvendigt.
Trin 6: Opret din webshop
Så er vi endelig nået til det punkt, som de fleste ser frem til, nemlig designet af din webshop. Her kan du bruge et stort udvalg af skabeloner fra Wix – eller du kan lave noget helt unikt fra bunden af. Uanset hvad vil det være legende let at oprette en hjemmeside takket være Wix’ hjemmesidebygger. Det allerbedste er, at din hjemmeside automatisk integreres med webshoppen, så du behøver ikke at tænke på konvertering og kompatibilitet bagefter.
Trin 7: Skræddersy medlemsområdet
Når din webshop er færdig, er det tid til at oprette medlemsområdet. Det er profilområdet, hvor dine kunder kan se deres tidligere bestillinger, nye bestillinger og eventuelt ændre deres oplysninger. For dig som en webshop er dette inkluderet i Wix-modulet, så vi anbefaler stærkt, at du laver noget, som passer i stilen til din webshop. Husk, at det kan differentiere din webshop fra dine konkurrenter, hvis du laver noget stilfuldt.
Trin 8: Opgrader og offentliggør
Så er vi kommet til vejs ende, hvilket betyder, at det er tid til at aktivere din webshop. Først anbefaler vi, at du opgraderer til en Business Premium Plan, så du sikrer dig alle de nødvendige funktionaliteter til en moderne webshop. Derefter går du ind på dit brugerpanel og vælger publish din hjemmeside. Dette vil gøre din webshop synlig online, og du er dermed klar til at modtage dine kunder.
Husk at lave en god plan for, hvordan din webshop skal markedsføres! De færreste webshops vil opleve, at kunderne render dem på dørene uden markedsføring, hvilket betyder, at du skal have en god plan for, hvordan du fortæller andre om din webshop.
Vores bedste tip til nye online butikker
Hvis du er gået i gang med at realisere drømmen om at lancere din egen webshop, så ønsker vi dig held og lykke, men vi har også samlet nogle gode tips, som vi har samlet undervejs. Der er en række faldgruber, du kan undgå med en vis planlægning, og vi håber, at vores tips kan hjælpe med at give dig et lille skub i den rigtige retning.
Lav en klar indholdsplan
En vigtig del af at drive en webshop er markedsføring. Her anbefaler vi, at du laver en klar indholdsplan for, hvordan du øger opmærksomheden omkring din webshop. Dette kan være en kombination af relevant indhold på hjemmesiden, men også hvordan man bruger sociale medier. Planlæg, hvad der skal offentliggøres, hvor ofte og ikke mindst i hvilke kanaler.
Søgemaskineoptimering
Nogle webshops er så heldige, at de ligger højt i søgeresultaterne i deres niche, men oftest kræver dette langsigtet arbejde. Du skal derfor have en klar strategi for, hvilke søgeord der er relevante for din webshop. Et hurtigt SEO-kursus kan være nyttigt til at kortlægge dette bedre, men du kan også overveje at hyre et bureau, hvis du har budgettet til dette.
Opret et AS
Mange kunder foretrækker, at der står et norsk firma bag den webshop, de handler i. Det kan derfor være en god beslutning at lave et AS for din webshop. Ganske vist kan du også etablere en enkeltmandsvirksomhed, men så bærer du personligt risikoen, der er forbundet med virksomheden. Et AS koster kun 30.000 i egenkapital og kan hurtigt være investeringen værd for din virksomhed.
Opsummering
Wix er en fremragende platform, som lader dig lancere din egen webshop i nogle få enkle trin. I denne artikel har vi derfor set på, hvordan du bør gå frem, ligesom vi har samlet nogle bonustips til dem, der ønsker lidt ekstra hjælp på vej til at realisere drømmen om egen virksomhed.