Opret et A/S: En hurtig og nem guide med nyttige tips (2023)

Opret et A/S

Går du rundt med en iværksætterdrøm, skal du på et tidspunkt oprette et A/S. Det er en proces, som de fleste vægrer sig ved, da det kan være både tidskrævende og lidt skræmmende. Sådan behøver det heldigvis ikke at være, og det er netop det, vi vil illustrere med denne guide. 

I Danmark er vi så heldige, at vi har et fremragende system til at oprette et nyt selskab. Dette sikrer, at du inden for få minutter kan indsende de nødvendige papirer digitalt og derefter modtage den bekræftelse, du har brug for. Der kan dog være meget at huske på, hvis du aldrig har gjort det før. Til dig, der skal i gang med dit første A/S, har vi derfor samlet nogle nyttige tips, samt en punkt-for-punkt guide til, hvordan du opretter et A/S. 

Klar til at starte dit første aktieselskab? Læs vores guide, og du kommer i gang på 1-2-3! 

Inden du starter registreringen

For at gøre registreringen så hurtig og smidig som muligt, er der nogle punkter, du bør have tænkt over først. Har du disse klar, vil resten af registreringsprocessen på Virk.dk være forholdsvis smertefri. Vores klare anbefaling er derfor, at du har gennemtænkt disse punkter grundigt, inden du starter din registrering.

Selskabets navn

Før du kan starte registreringen, skal du have gjort dig nogle overvejelser om, hvad selskabet skal hedde. Dette vil være et af de første spørgsmål, du skal besvare, så her er det vigtigt at være forsigtig. For at sikre, at du ikke oplever nogen problemer med registreringen af navne, anbefaler vi, at du laver nogle undersøgelser først. Her må du gerne Google lidt, samt lave en søgning på Virk.dk. 

Skulle der dukke et selskab op med nøjagtig samme eller meget lignende navn – så kan du hurtigt opleve, at det bliver svært at registrere dit navnevalg. Dermed vil du også spilde tid ved at skulle starte forfra. 

Egenkapital

Alle selskaber etableret i Danmark skal have en egenkapital. Det er en sum penge, som ejerne indsætter på selskabets konto, inden det stiftes. Reglen siger, at dette beløb skal være mindst 400.000 kroner for aktieselskaber og 40.000 for anpartsselskaber, men vi anbefaler ofte, at man sætter egenkapitalen for sidstnævnte til 100.000. Dette vil give et bedre råderum for selskabet. Du bør have disse penge klar, før du starter registreringsprocessen, da du får brug for dem tidligt i processen. 

Bestyrelsen i dit A/S

Det højeste kontrolorgan i ethvert selskab er en bestyrelse. Denne kan bestå af en eller flere personer, men skal have mindst én person. Det er som regel den, der starter selskabet, men hvis I er flere, der arbejder sammen – så skulle I have tænkt igennem, hvilke roller de forskellige personer skal have.

Sådan vælger du den rigtige bank til dit A/S

Når det kommer til bank for dit A/S, kan du med fordel vælge en af ​​de større banker. Det skyldes, at de ofte har bedre systemer for, hvordan man bliver kunde, men også fordi de ikke tager gebyrer for diverse ydelser. Eksempelvis har vi ved flere lejligheder set, at mindre sparekasser opkræver for bekræftelse af indbetalt egenkapital, noget man undgår hos større pengeinstitutter. 

Ved at starte et selskab er det vigtigt at være så økonomisk som muligt, og så er det bare unødvendigt at betale unødvendige gebyrer. De har også bedre systemer til erhvervskunder, da de større banker har bedre udviklingsbudgetter. Kort sagt kan vi derfor sige, at større, nationale og regionale pengeinstitutter ofte er bedre end den lokale sparekasse, når du starter dit første A/S.

Du kan dog etablere et kundeforhold til den lokale bank på et senere tidspunkt, hvis du finder det nyttigt. Det kan for eksempel være, at du har et godt forhold til den pågældende bank og nemmere kan skaffe finansiering til selskabet ved at bruge din egen historik. 

Hvad skal du bruge for at starte et A/S?

Som vi allerede har nævnt, er der mange ting, du gerne vil have på plads, inden du begynder at registrere dit A/S, men der er kun få ting, du absolut SKAL have. Derfor har vi samlet en lille liste over, hvad du skal have til rådighed, før du kan starte et aktieselskab i Danmark:

  • Adgang til MitID
  • Minimum 40.000 kr. til et ApS eller 400.000 kr. til et A/S
  • En adresse i Danmark
  • Mindst én ejer (enten person eller anden virksomhed)
  • Mindst én bestyrelse medlem (formand) 

Opret et A/S: Trin-for-trin

Når du har de anførte punkter på plads, vil du være klar til at registrere dit A/S. For at illustrere, hvordan denne proces foregår, har vi delt den op i en trin-for-trin guide. 

Trin 1: Stiftelsesdokument og vedtægter

Det første, der skal udarbejdes for dit selskab, er stiftelsesdokumentet og vedtægterne. Disse skal bekræfte, hvad selskabet har til formål, samt hvilke retningslinjer, der gælder for driften. Mange vælger selv at udarbejde disse, men du kan også søge hjælp hos en revisor, bogholder, advokat eller rådgiver. 

Disse dokumenter skal være klar til registreringsprocessen på Virk.dk, og du kan finde skabeloner til dem på virksomhedsguiden.dk. Det er dog vigtigt, at du har styr på, hvad de skal indeholde. Du bliver nemlig spurgt om, hvilke vedtægter selskabet skal have, samt hvilke formål selskabet har. 

Trin 2: Egenkapital

Hvis du skal lave et rent kontant indskud som egenkapital for selskabet. Selskabskapitalen skal indbetales i kontanter eller ved indskud af andre værdier end kontanter. Hvis kapitalen indbetales kontant, skal den indbetales på en konto tilhørende selskabet, eller til en advokat.

Det er et krav, at dette dokumenteres ved et bankbilag, der viser, at kapitalen er indbetalt på en konto tilhørende selskabet, ved et udtog af en advokats klientkonto, ved en erklæring fra en advokat om, at kapitalen er indsat på advokatens konto eller en klientkonto tilhørende selskabet eller en erklæring fra en revisor om, at kapitalen er indsat på en bankkonto tilhørende selskabet eller foreligger som kassebeholdning.

Hvis der skal anvendes andre værdier end et rent kontant depositum (f.eks. værktøj, udstyr, aktier eller lignende) som depositum, vil dette skulle bekræftes af en revisor eller advokat. Det samme gælder, hvis virksomheden skal blive part i en overenskomst, eller nogen i aftalen skal tillægges visse former for særlige rettigheder. 

Trin 3: Åbning af en konto

Så snart de midler, der skal tilføres selskabet, er klar, kan du anmode om, at en konto bliver åbnet. Her vil banken anmode om stiftelsesdokumenter og vedtægter, inden der oprettes en egenkapitalkonto. Det er værd at bemærke, at beløbet indsat på denne konto vil være låst, indtil processen i Virk.dk er afsluttet, og selskabet er etableret. 

Trin 4: Dette gør banken

Banken åbner en begrænset konto for selskabet, så du kan indbetale egenkapitalen. Det betyder blandt andet, at du ikke får adgang til netbanken, eller selskabskontoen under forløbet. Når selskabet er registreret, kan selskabet tegne aftale om konto, kort og netbank. 

Trin 5: Bekræftelse af indbetalt egenkapital

Så snart pengene er på den konto, du har fået tildelt af banken, modtager du et brev, der bekræfter dette. Processen for, hvordan dette foregår i de forskellige banker, kan være forskellig, men i de fleste tilfælde er dette automatiseret. Det betyder, at så snart banken har registreret indbetalt egenkapital, udsteder de en bekræftelse på dette. Pas på dette, da det vil være vigtigt for det næste trin. 

Trin 6: Registrering på Virk.dk

Nu har du alle de dokumenter, du skal bruge til dit selskab, og du er dermed klar til at starte registreringen på Virk.dk. Dette er en forholdsvis simpel proces, der foregår elektronisk. Det er her, du skal bruge de dokumenter, vi tidligere har udarbejdet: stiftelsesdokumenter, vedtægter, bekræftelse fra banken. Alt dette indsendes via formularen på Virk.dk, inden det derefter underskrives af alle ejere. 

Trin 7: Erklæring fra pengeinstitut eller revisor 

Når du har uploadet alle dokumenter og er klar til at indsende ansøgningen om registrering, vil du højst sandsynligt få besked om at uploade den vedhæftede “erklæring fra pengeinstitut eller revisor”. Det er på dette tidspunkt, du uploader den bekræftelse, du har modtaget fra banken om, at egenkapitalen er indbetalt. Her skal du også bruge organisationsnummeret på den bank, der skal bekræfte disse oplysninger. Banken skal på samme måde som ejerne skrive under på, at egenkapitalen er indbetalt som aftalt.

Trin 8: Virk.dk 

Oplever du problemer undervejs, eller er du i tvivl om, hvilken dokumentation du skal uploade, kan du kontakte Virk.dk, der står for etableringen af nye selskaber i Danmark. 

Trin 9: Behandling hos Virk.dk

Så snart alle dokumenter er underskrevet (også af banken), modtager du en bekræftelse på SMS/e-mail. Her bekræfter Virk.dk, at de har modtaget dokumenterne, og sagen står i kø. 

Stiftelsen skal registreres senest 2 uger efter underskrivelsen af stiftelsesdokumentet, og registrering kan først ske, når selskabskapitalen er indbetalt.

Trin 10: Virksomheden er registreret

Når Virk.dk har behandlet din ansøgning, modtager du et CVR-nummer. Du modtager også en virksomhedsattest, og det er den, du sender til banken som bevis for gennemført registrering. Så er dit aktieselskab klar til brug, og du kan oprette netbank til selskabet. 

Sammendrag

Der er mange, der tror, det er en krævende og kompliceret proces at starte et aktieselskab, men det behøver det bestemt ikke at være. I denne guide har vi derfor kigget nærmere på, hvordan du kan gøre dette i ti enkle trin.

Føler du, at det er for stort et skridt at starte et AS? Start med en enkeltmandsvirksomhed (ENK) i stedet!