Nethandlen er eksploderet de seneste år, og lave etableringsomkostninger har fået mange til at turde tage chancen med iværksætterdrømmen. At der hvert år åbner tusindvis af nye webshops, har dog fået mange til at frygte, at de er kommet for sent til festen. Det er heldigvis ikke rigtigt, så længe du starter din webshop med en god plan.
For at gøre dette nemmere har vi derfor udarbejdet en guide, der omhandler åbning af en webshop i syv nemme trin. Vi tager dig igennem alt, hvad du behøver at vide om at lancere en netbutik, fra forskellige modeller til den bedste webshop-løsning.
Formålet med denne guide er at give dig det bedste grundlag for succes, samt dele ‘hemmeligheden’ bag en succesfuld webshop. Læs videre for at lære, hvordan du åbner din webshop i syv nemme trin.
Sådan starter du en webshop – trin for trin
Tideligere kunne du starte en webshop, så længe du havde ledige varer, men nu er konkurrencen blevet meget hårdere. Det betyder ikke nødvendigvis, at det er umuligt at lancere en succesfuld webshop, men det er vigtigt, at man får etableret det bedst mulige fundament inden lancering. Vi vil derfor tage dig igennem alt, hvad du skal vide om at oprette en webshop, og hvad du bør gøre ud fra undersøgelser på forhånd.
1. Undersøg forskellige webshop-modeller
Det første, du bør vide om en netbutik, er, at dette ikke er noget, der gøres fra den ene dag til den anden. Hvis du skal bygge en succesfuld webshop, vil det tage tid, energi og kræfter, men resultatet er bestemt det hele værd. Inden vi kan gå i gang med designet af selve webshoppen, er det vigtigt at vælge den model, der passer bedst til vores formål.
En webshop er ikke bare en netbutik, og der findes utallige varianter af, hvordan man driver sin virksomhed. Nedenfor finder du en oversigt over de forskellige modeller, du kan overveje, samt hvad de indebærer.
Dropshipping / Print on demand – Har du lidt plads, eller ikke ønsker at håndtere den fysiske logistik bag din webshop, vil dette være et godt alternativ. Både dropshipping og print on demand fungerer ved, at din netbutik tilbyder produkter, men det er producenten, der står for indpakning og fragt af produktet, efter det er købt. Dette er uden tvivl den mest overkommelige mulighed for dig, der vil starte en webshop, men det er også den mindst effektive. Leveringstiden på mange dropshipping-produkter er meget lang, hvilket ofte kan få kunderne til at få et dårligt indtryk af din butik.
Engroshandel – Hvis du derimod ønsker at investere et større beløb, kan engrossalg være modellen for dig. Det betyder, at du indkøber store mængder af et produkt, har dit eget lager til opbevaring og selv håndterer forsendelser. Det er ofte denne model, mange forbinder med at drive butik, men det er uden tvivl den løsning, der kræver de største investeringer i starten. Her skal du bruge lagerplads, eventuelt lagerpersonale, samt udstyr til pakning og forsendelse. Du har dog fuld kontrol over brugeroplevelsen hos kunden og kan undgå fordyrende mellemled.
Enkeltprodukt / affiliate marketing – En model, der er blevet mere og mere populær online, er centreret salg. Det betyder, at du kun sælger ét produkt i din netbutik, men til gengæld kan fokusere 100 % på markedsføringen af dette produkt. Måske har du fundet det perfekte produkt, som ingen har tænkt på før? Ved at skabe en så enkel og fokuseret brugeroplevelse kan du strømline forsyningskæden og dermed spare penge. Dette er også et godt grundlag for at bruge affiliate marketing, hvor influencere og andre får kommission for at promovere dit produkt.
2. Find din niche
En fejl, som mange mennesker begår, når de lancerer deres webshop, er, at de sigter for bredt. Det fungerede for Best Buy og Amazon, men medmindre du har det samme marketingbudget, vil du aldrig være i stand til at gøre sådan en butik rentabel. Derfor er det vigtigt, at du finder din niche og derefter finder produkter relateret til denne niche.
Her bør du vælge en niche, der er meget konkurrencedygtig, men som ikke er domineret af nogen større mærker. Et godt tip i denne proces er at finde en niche, der har en bred vifte af søgeord, men som også ser godt ud, når du markedsfører den på sociale medier. Fordelen ved en klar niche er, at man kan finde andre butikker, der sælger relevante produkter, og så skabe samarbejder og crossover-marketing.
3. Find din målgruppe og marked
Det har vi påpeget i en række artikler, men en klar vision om, hvem din målgruppe er, er helt essentiel, når du vil opnå succes online. I dette tilfælde har vi indtil nu valgt model og niche, så nu er det tid til at finde målgruppe og produkter. Start med at finde ud af, hvem du vil sælge dine produkter til – eller med andre ord; Hvem er din webshop til?
Her hjælper det ikke at sige, at din webshop er for alle mellem 12 og 67, du skal bore dybere i, hvem du vil have som målgruppe. Dette har betydning for, hvordan du skal videreudvikle dit brand, og gør det nemmere at finde ud af, hvor du skal markedsføre dine produkter. Når du har fået en klar vision om, hvem du vil sælge til, er det tid til at finde de bedste produkter til denne målgruppe.
Det kan ofte være en god idé at se, hvilke produkter der klarer sig bedst hos andre forhandlere, og så skræddersy dit eget udvalg med fokus på din målgruppe. Husk, at det kan være dyrt at gå til indkøb af nye produkter, så start med et par mindre mængder og se, hvordan de bliver modtaget af markedet.
4. Registrer din virksomhed og brand
Nu begynder planen for din egen webshop for alvor at tage form. Vi har valgt vores model, vi har fundet en attraktiv niche, kortlagt målgruppen og fundet de produkter, vi gerne vil sælge. Nu er det tid til at oprette din virksomhed. Men før vi kan gå i gang med papirarbejdet, er det vigtigt at komme med vores brand. Heldigvis ved vi allerede, hvem vi vil sælge til, så det burde være nemmere at få en god idé om, hvad vores brand skal være. Her taler vi om farvepaletten til netbutikken, men også navn og logo. Inden vi går videre, er der nogle vigtige punkter, du skal tage hånd om først.
Vælg et navn til din virksomhed
For at skille dig ud fra konkurrenterne er det vigtigt, at vi har et godt navn, der er relevant for det, vi sælger. Her er det vigtigt at huske, at navnet på din webshop og det juridiske navn på din virksomhed ikke behøver at være identiske. Det vil dog styrke din brandværdi, hvis de ligner hinanden så meget som muligt, så kunderne genkender det navn, der er knyttet til din butik. Brug god tid på at vælge navne, da dette vil danne grundlag for din virksomheds videre identitet.
Opret din virksomhed
Når du har dit navn klar, er det tid til at begynde papirarbejdet. Heldigvis er det relativt nemt at starte en virksomhed i Danmark, så det burde du ret nemt komme i gang med. Det eneste, du skal bruge, er navnet på din virksomhed, hvem der skal eje virksomheden og minimum 30.000 kroner i egenkapital. Selvom minimum er sat til 40.000 kr. til et Aktieselskab, anbefaler vi dog en egenkapital på 100.000 kr., hvis du har ressourcer til dette. Bankerne foretrækker virksomheder med højere egenkapital, så det kan bidrage til lettere finansiering i fremtiden.
Find leverandører
En webshop uden produkter vil være uhensigtsmæssig, så nu hvor vi ved, hvad vi vil have, og hvem vi vil sælge til – er det tid til at finde pålidelige leverandører, der passer til vores strategi. Her er det vigtigt at finde leverandører, der egner sig godt til et langsigtet samarbejde, så du ikke skal bruge tid på udskiftning, så snart din webshop begynder at vokse.
Lav et logo
For en webshop er den visuelle profil meget vigtig, og hovedpointen her er et godt logo. Du bør derfor afsætte god tid til at udarbejde forskellige ideer og forslag, indtil du finder det helt rigtige logo. Husk, at dette skal pryde både hjemmesider og emballage, så sørg for at lave et logo, der kan bygge et stærkt brand.
5. Lav din forretningsplan
Nu begynder forretningen at tage form, men vi har stadig nogle løse planer i luften. Derfor er dette et godt tidspunkt at tage et skridt tilbage og udarbejde vores forretningsplan. Her spiller vigtige elementer som budgetter, finansiering og forventede udgifter ind. Vi vil derfor se nærmere på nogle vigtige elementer, du bør forsøge at få ned på papiret.
Økonomistyring
Økonomistyring er en vigtig del af alle virksomheder, men den er måske især vigtig for små, nyetablerede virksomheder. Derfor bør du have en klar strategi for, hvordan virksomheden skal tjene penge, bruge penge og ikke mindst sikre lønsomhed i din forretningsplan. Dette vil også gøre det nemmere at planlægge udvidelser eller nye produkter ved at have kontrol over dit cash flow.
Varelager
Vælger du dropshipping eller print on demand, vil dette ikke være relevant, men så længe du huser produkter på dit eget lager, vil varelager være en vigtig del af din webshop. Her bør du finde gode programmer eller tjenester, der gør det nemt at få et overblik over, hvordan varelageret ser ud, hvilke varer der sælger, og hvilke der er hyldevarmere.
6. Opret din webshop (Vælg platform)
Føler du, at det begynder at krible lidt i fingrene? Vi har nu overvejet og fastlagt de fleste formaliteter for vores virksomhed. Det betyder, at vi endelig kan begynde at bygge selve webshoppen, men også her er der nogle valg, vi skal træffe. Du skal vælge, hvilken webshop-løsning du vil gå efter. For at gøre dette valg så nemt som muligt, har vi fremhævet, hvad vi anser for at være de tre bedste muligheder for at lancere din første webshop.
Shopify
Shopify er en af de mest populære onlineplatforme, og den er især attraktiv for dig, der skal prøve dig med dropshipping eller print on demand. Her får du en meget brugervenlig platform, der gør det nemt at designe din egen webshop. Shopify er også meget velegnet til multikanalsalg, hvilket betyder, at du kan integrere det med markedsføring på både Facebook og Instagram.
ANTAL BRUGERE
2 millioner
PRØVEPERIODE
14 dager
GRATIS PLAN
Nei
PRIS FRA
$29/måned
Totalscore
Fordele
-
Nemt at oprette en onlineshop
-
Skabeloner, der er nemme at tilpasse
-
Fleksible modeller til skalering
-
Hurtig platform til multikanalsalg
Ulemper
-
Højere transaktionsgebyrer end hos konkurrenterne
-
Du skal ofte betale for de bedste skabeloner
-
Ikke muligt at brug ekstern hosting
Wix
Hvis du derimod ønsker mere frihed til at udforske forskellige designs og frihed til selv at administrere din hjemmeside, vil Wix være et glimrende alternativ til Shopify. Her får du et hjemmesideprogram med integreret webshop, så du selv kan designe din hjemmeside efter ønske. På denne måde kan du skabe en stilfuld hjemmeside, der matcher dit brand, og derefter integrere Wix webshop-modulet på dit websted. Her får du en række muligheder for design og funktioner, så Wix er helt klart et omkostningseffektivt og godt alternativ.
PRØVEPERIODE
14 dage
GRATIS PLAN
Yes
PRIS FRA
$4,5/måned
Totalscore
Fordele
-
Nem at bruge for både private og virksomheder uden hjælp fra en designer
-
Omfattende søgbart hjælpecenter med gode hjælpeartikler
-
Lav pris sammenlignet med andre hjemmesideprogrammer
-
Mange forskellige skabeloner at vælge imellem
Ulemper
-
Begrænset designfrihed
-
Kan hurtigt blive dyrt med plugins, hvis hjemmesiden har brug for ekstra funktioner
-
Hjemmesider, som hostes gennem Wix, indlæses nogle gange lidt langsomt
BigCommerce
Sidst men ikke mindst kan du bruge BigCommerce som en webshop-løsning til din hjemmeside. Dette er en af de største platforme for multikanalsalg, men BigCommerce tilbyder bedre værktøjer til SEO sammenlignet med Wix og Shopify. BigCommerce er således en glimrende platform for dig, der vil starte din egen webshop, men vi har hørt nogle tilbagemeldinger om, at skalerbarheden ikke er optimal. Sammenlignet med både Wix og Shopify har mange rapporteret om netbutikker, der bliver langsommere at indlæse, når de udvider udvalget i deres webshop.
Hvis du vil lære mere om forskellige webshop-løsninger, har vi skrevet en særskilt guide om dette.
7. Markedsfør din webshop
Nu begynder vores projekt for alvor at tage form. Er du nået hertil, har du et færdigt brand, en forretningsplan og ikke mindst en offentliggjort webshop. Så er det eneste udestående at generere trafik til din hjemmeside. Det kan dog være sværere, end det lyder. Vores klare anbefaling er derfor, at du vælger en kombination af SEO og SEM. Det betyder, at du kombinerer marketingindhold med betalte søgemaskineannoncer, der kan drive trafik til din hjemmeside. Disse har egenskaber, der forstærker hinanden, så annoncerne kan styrke din organiske vækst over tid.
Der er en række forskellige måder at markedsføre en webshop på, men vi anbefaler, at du starter med sociale medier og søgemaskineannoncer. Disse tilbyder en unik mulighed for at skræddersy din målgruppe, samtidig med at de er omkostningseffektive løsninger. De færreste nye virksomheder har et stort marketingbudget, så her er det vigtigt at træffe kloge valg om, hvordan dine penge skal bruges.