Dropshipping Danmark: En komplet guide til nybegyndere (2023)

Dropshipping Danmark

Når man skal lancere sin første webshop, er det vigtigt at holde startomkostningerne så lave som muligt. Det er netop grunden til, at dropshipping Danmark er blevet så populær en løsning blandt iværksættere. Det er en løsning, som sikrer, at man kan tilbyde et stort udvalg af varer, men man slipper for selv at opbevare produkterne på et lager. Disse bliver sendt direkte fra producenten, så din rolle er blot at være et effektivt mellemled.

En af grundene til, at dropshipping er blevet så populært, er de muligheder, det giver. Der er ingen tvivl om, at der er hård konkurrence om kunderne online, men ved hjælp af dropshipping kan du nemt introducere nye produkter. På den måde kan du teste efterspørgslen efter et produkt uden selv at skulle købe enorme mængder på forhånd. Du får mulighed for at lancere din webshop, vælge de varer, du vil sælge, og promovere disse til dine kunder. Men du behøver ikke at tænke på lagerlogistik, vareindkøb og lignende.

Lyder dette interessant? I så fald er du kommet til det rigtige sted. I denne guide tager vi dig gennem alt, hvad du har brug for at vide om dropshipping fra A til Z. Vi vil se på, hvordan det fungerer, hvad du skal vide om leverandører, og ikke mindst, hvordan du lancerer din egen webshop så hurtigt og effektivt som muligt.

Klar til at komme i gang? Så læs endelig videre!

Hvad er dropshipping?

Før vi går videre med, hvordan du opretter din egen webshop med dropshipping, er det en god idé at få afklaret, hvad dropshipping egentlig er for noget. Dropshipping er en håndteringsmetode, hvor sælgeren ikke selv behøver at have et varelager. Det gør det til en meget omkostningseffektiv måde at starte en webshop på, og netop derfor ser vi nærmere på det i dag.

Som vi allerede har nævnt, betyder dropshipping, at du ikke selv opbevarer varerne på dit eget lager. Ganske vist sælger du varerne i din egen webshop, men når en kunde bestiller et produkt, vil ordren blive sendt direkte til producenten, som derefter pakker og sender varen på dine vegne. På den måde slipper du for en række logistikrelaterede omkostninger.

Din webshop fungerer dermed som et mellemled i processen. Du promoverer produkter, vælger sortiment og lignende, men i praksis bliver din webshop en forhandler af varer, hvor ordrer og varer håndteres og sendes af underleverandører. Dermed kan du tilbyde et stort udvalg af produkter fra forskellige producenter over hele verden. Dropshipping har derfor tydeligvis nogle fordele, som du kan se nedenfor.

Fordele ved dropshipping

  • Dropshipping kræver kun lidt startkapital
  • Det er meget let at komme i gang
  • Lave faste omkostninger
  • Du kan styre din virksomhed fra hvor som helst i verden
  • Nærmest ubegrænset udvalg af produkter, du kan sælge
  • Let at skalere
  • Let at teste nye produkter

Ulemper ved dropshipping

  • Ofte lave marginer
  • Kan være vanskeligt at følge med i lagerbeholdning
  • Forsendelse kan være kompliceret (ofte sendes varerne fra Asien)
  • Det kan være krævende at finde pålidelige leverandører
  • Få muligheder for at påvirke branding og emballage

Sådan finder du en niche til din webshop

Det første, du skal gøre, når du vil oprette en dropshipping webshop er at finde en attraktiv niche. Det er ofte her, nybegyndere begår fejl, fordi de sigter mod en alt for bred kundeskare. Du bør derfor fokusere på en niche, som er stor nok til, at den er skalerbar, men lille nok til, at du har mulighed for at tage markedsandele. Som vi allerede har nævnt, er der hård konkurrence om kunderne online, men en niche kan hjælpe dig med at etablere dominans.

Det første, du bør kigge efter, er efterspørgsel. Er det sandsynligt, at nogen vil købe de produkter, du sælger? Hvis ingen leder efter de produkter, du sælger, vil det hurtigt blive vanskeligt at tjene penge på din webshop. Heldigvis er der nogle onlineværktøjer, som kan gøre det en del nemmere. Du kan selvfølgelig se på potentielle konkurrenter og hvad de sælger, men du vil sjældent få en god indsigt her.

Ønsker du derimod at få en bedre indsigt i potentialet for nye produkter, har vi samlet nogle gode værktøjer til dette her:

  • Facebook Insights – Facebook er verdens største platform med over 2 milliarder brugere. Derfor kan Facebook Audience Insigts være et glimrende værktøj at benytte sig af. Her kan du kigge på information såsom demografi, emner og sider, som målgruppen følger, samt placeringer og aktivitet. Her anbefaler vi, at du bruger denne viden til at kortlægge din målgruppe, men også til at se forbindelser mellem målgruppen og forskellige interesser.
  • Google Trends – Et gratis værktøj, som ofte bliver overset, er Google Trends. Det er et analyseværktøj fra Google, som følger med i de mest populære tendenser, der er forbundet med deres søgemaskine. Her kan du hente en række nyttige tips og eventuelt finde inspiration til potentielle dropshipping-nicher, som du kan undersøge yderligere.
  • Google Keyword Planner – Et andet værktøj fra Google, som er smart at bruge, er Google Keyword Planner. Det er et værktøj, som giver dig mulighed for at undersøge, hvor meget der bliver søgt på bestemte søgeord, noget som er nyttigt, hvis man gerne vil finde frem til, hvad der er efterspørgsel på eller ej. Hvis ingen søger efter det potentielle produkt, bør dette være en advarsel om, at efterspørgslen ikke er stor nok.

Gå efter tilbehør

Et godt tip til dig, som vil lancere din første dropshipping webshop, er at sigte mod brancher med meget tilbehør. Forbrugerne er ofte meget kræsne med, hvor de køber dyrere produkter (pc’er, tv’er, konsoller osv.), men hvad angår tilbehør, er de ikke så skeptiske. Det har vist sig at være en attraktiv tilgang til mange succesrige webshops. Derefter taler vi specifikt om nicher som kæledyr, tøj, biler, gaming og tilbehør til hjemmet.

Det kan også være fordelagtigt at gå efter en branche, som har en lav udskiftning af produkter. På den måde behøver du ikke at ændre udvælgelsesomkostningerne og kan i stedet fokusere på god markedsføring af de eksisterende produkter. Dette gælder især for dropshipping, da du ofte er afhængig af reklame og SEO for at tiltrække kunder.

Dropshipping Danmark, proces og håndtering

Et problem, som ofte opstår, når du lancerer din første webshop, er udfordringerne med håndtering og gennemførelse af ordrer. Dette skyldes tit, at nye aktører har for lidt styr på deres varelager, dårlige systemer til ordrehåndtering og ikke mindst dyrt arbejde. En måde, som mange har løst dette på, er gennem dropshipping. Så slipper man for et varelager, kan reducere omkostningerne og undgå risikoen ved selv at have en varebeholdning.

Som vi allerede har nævnt, er dropshippingprocessen en model, hvor virksomheden ikke selv lagerfører de varer, den sælger. Man sælger produktet gennem webshoppen, men det er en tredjepart, som står for selve håndteringen. Vi vil ikke gå så meget i dybden med leverandørkæden, men vi giver dig et overblik, så du får en forståelse for, hvordan det fungerer i praksis.

Producenter – Hele kæden begynder med producenten. Det er det firma, som faktisk fremstiller produktet, men de har sjældent et salgsapparat rettet mod privatpersoner. Disse virksomheder sælger ofte til firmaer, som derefter videresælger til slutbrugeren. Når du skal købe varer til din webshop, vil det altid være billigst at købe direkte fra en producent. Imidlertid har disse ofte krav til, hvor store ordrer skal være, hvilket kan føre til høje omkostninger for en nystartet webshop.

Grossister – Her kommer grossisten ind som et bindeled mellem webshoppen og producenten. Det er virksomheder, som køber store mængder af en producent og derefter videresælger det til forhandlere. Sådanne virksomheder har ofte den omfattende struktur, der kræves til opbevaring af varer, og kan derfor købe store mængder til lavere indkøbspriser. Imidlertid vil en grossist sjældent sælge produkter direkte til forbrugerne.

Forhandlere – Det sidste led, før et produkt ender hos slutbrugeren, er forhandleren. Hvis du driver en webshop eller detailbutik, er du forhandler. Du har den direkte kontakt med kunderne og er dermed sælgeren af ​​produktet. Hvis du havde drevet en traditionel butik, ville varerne bevæge sig i denne særlige rækkefølge. De ville først blive produceret af producenten, før de går videre til en grossist, før du foretager køb fra grossisten til din butik.

Du savner måske dropshipping på denne liste? Det er ikke helt tilfældigt. Det er sandt, at alle kan fungere i rollen som dropshipper. Hvis en producent er villig til at sende produkter direkte

fra fabrikken til din kunde, vil dette være dropshipping i praksis. Tilsvarende er der kommet flere grossister, som lader dig sælge deres varebeholdning direkte til dine kunder. Ganske vist kan du finde forhandlere, som også fungerer som dropshipping, men det er sjældent et rentabelt led at forhandle med.

En vigtig ting at huske på her er, at selv hvis et firma beskriver sin service som dropshipping, betyder det ikke, at du får varerne til indkøbspris. Du skal derfor sørge for, at du handler direkte med producenter eller grossister, så du får de bedste priser og dermed den nødvendige margin, så det bliver rentabelt for dig.

Find dropshippingleverandører til din webshop

En vigtig, men også krævende en del af dropshipping er, at du er nødt til at finde pålidelige leverandører til din webshop. Her er det vigtigt at huske, at det er din webshop, kunderne handler hos, så hvis ordren er dårligt håndteret eller varen bliver forsinket, så vil dine kunder give dig skylden for dette. Derfor er det vigtigt at finde pålidelige leverandører, som du kan regne med. Et godt tip er at finde leverandører, der er så tæt på din kundegruppe som muligt, men også at du finder gode fragtløsninger.

En god anbefaling kan være at vælge en grossist, som kan integreres direkte med din webshop. Et godt eksempel på dette er Oberlo, en platform, der giver dig mulighed for at handle med produkter fra AliExpress. Denne applikation er integreret med Shopify, så du hurtigt og nemt kan oprette en velfungerende webshop med et stort udvalg af produkter. Oberlo håndterer hele processen på dine vegne, hvilket betyder, at webshoppen er tilsluttet direkte til deres bestillingssystem, før den derefter opfyldes af leverandøren på AliExpress.

Selvom dette er vores bedste anbefaling til dig, som vil oprette din første dropshipping webshop, findes der også nogle andre muligheder. Vi har derfor samlet en liste over potentielle dropshippingleverandører, så du kan kigge nærmere på, hvilken én (eller flere) der passer bedst til dig. Her er det vigtigt at bemærke, at de fleste af disse er placeret i Asien, hvilket betyder, at kunder ofte oplever meget lange leveringstider.

AliExpress – Når det kommer til dropshipping, er der få platforme, der overgår udvalget hos AliExpress. Her kan du finde 100 millioner forskellige produkter, som er tilgængelige til levering i mere end 250 forskellige lande. Det er dog vigtigt at bemærke, at AliExpress kun tilbyder asiatiske leverandører, hvilket ofte resulterer i lang leveringstid.

Alibaba – Hvis du allerede har et firma, vil Alibaba være den bedste B2B-mulighed på markedet. Her kan du finde produkter fra mere end 2,8 millioner producenter fordelt på næsten 6.000 kategorier. Det, som gør AliExpress bedre egnet end Alibaba, er det faktum, at Alibaba har nogle krav til størrelsen på ordrer. Din forretning skal derfor have en bestemt størrelse, før det kan betale sig at handle her.

Oberlo – Vores egen favorit til dropshipping i Danmark har længe været Oberlo. Det skyldes, at platformen let kan integreres med Shopify-platformen, men også at Oberlo fungerer som en grossist. Det betyder, at de har varelagre placeret på strategiske steder over hele verden, inklusive Europa. På den måde kan du sikre hurtigere levering til dine kunder, hvilket sjældent er negativt.

Opret din egen dropshipping webshop: Trin-for-trin

Vi har nu gennemgået det grundlæggende omkring, hvordan dropshipping fungerer, og vi har set på nogle potentielle leverandører. Så er det tid til at se nærmere på, hvordan du kan konfigurere din egen webshop ved hjælp af dropshipping på 1-2-3. Der er ingen tvivl om, at den nemmeste mulighed er at vælge Shopify med en dropshippingleverandør, så det er netop det, vi skal se på.

Før vi går videre, er det vigtigt at bemærke én ting – nemlig at dropshipping ikke er en måde at opnå hurtig rigdom på. Du skal forvente at opbygge din virksomhed over tid, og at det kræver en hel del indsats for at få succes. Hvis du får tips eller bliver lovet noget andet, så er vi i hvert fald meget skeptiske over for dette.

Trin 1: Find din niche

Den første ting, du skal gøre for at oprette din webshop, er at finde ud af, hvad du skal sælge. Her anbefaler vi, at du laver god research på potentielle konkurrenter, tendenser, søgeord og lignende. Du skal vælge en niche, der kan skaleres over tid, men ikke er for konkurrencedygtig. Et godt tip her ville være at finde de små nicher, der ofte overses af større forhandlere. For eksempel vil en dyrebutik ofte være for bred, men stilfulde hundebånd, tøj eller tilbehør kan vise sig at være attraktive nicher.

Trin 2: Undersøg konkurrencen

Er der nogen, som allerede forsøger at sælge det, du planlægger at sælge? Her vil det være en fordel at lave noget omfattende research. Se på, hvordan konkurrenterne har bygget deres webshop op, hvilke strategier har de for SEO og SEM, og undersøg, om du kan finde deres leverandører. Når det er sagt, vil det være et rødt flag, hvis du finder utallige konkurrenter. Dette kan være et tydeligt tegn på, at branchen er meget konkurrencedygtig, hvilket kan gøre det vanskeligt at tage en markedsandel.

Trin 3: Vælg en dropshippingleverandør

Når du har fundet ud af, hvilke produkter du vil sælge, er det tid til at finde en leverandør af disse produkter. Her er vores foretrukne løsning Oberlo, men du kan også undersøge AliExpress, Alibaba og lignende platforme. Grunden til, at vi vælger Oberlo, er, at den er helt problemfrit integreret med Shopify. På den måde kan du komme i gang hurtigere og starte din webshop med det samme.

Trin 4: Opret din webshop

Er du nået til dette trin, så bør du have fundet en niche og leverandører til at forsyne din webshop. Så er det tid til at konfigurere selve webshoppen, dvs. din onlinebutik. Her anbefaler vi at bruge Shopify, som er en meget brugervenlig platform til onlinesalg. Du har blandt andet adgang til gode designværktøjer, SEO-værktøjer, betalingsmetoder og lignende, hvilket gør det nemt at designe din webshop. Oberlo er også kompatibel med Shopify, hvilket betyder, at du uden besvær kan importere dine produkter lige ind i webshoppen.

Trin 5: Opret din virksomhed

Nu begynder tingene virkelig at tage form, men der mangler stadig noget. Du har en webshop med produkter, og forhåbentlig har du kunder. Så mangler du kun en ting, nemlig et firma. Her kan du vælge, om du vil oprette et selskab (A/S) eller et enkeltmandsfirma (ENK). Vi anbefaler kraftigt, at du opretter et selskab til din virksomhed, da disse vil fungere som en separat juridisk enhed. På denne måde er det ikke dig, men din virksomhed, som sælger produkterne. Det vil gøre det lettere at adskille din personlige økonomi fra virksomhedens samt gøre skalering lettere.