Søgemaskineoptimering (SEO) lyder muligvis kompliceret, men kort sagt handler det om at gøre din hjemmeside så søgemaskinevenlig som muligt. Det betyder, at du laver indhold, som gør den mere synligt, så den dermed også ender højere oppe i søgeresultatet. Du har dog brug for et udgangspunkt, før du kan gå i gang med din SEO-strategi, og her kommer en SEO-analyse ind på billedet.
I denne guide vil vi derfor gennemgå alt, hvad du har brug for at vide om SEO-analyse, så du får det bedste udgangspunkt. Klar til at komme i gang med din SEO-analyse? Lad os se på, hvad du skal vide!
Hvad er en SEO-analyse?
En SEO-analyse har til formål at kortlægge, hvilke muligheder man kan gå i gang med på hjemmesiden for at opnå bedre resultater i søgemaskinen. Det handler ofte om at identificere fejl og mangler, som GoogleBot og andre søgemaskiner anser for negativt. SEO-analysen vil dog også bidrage til at finde de mest effektive dele af din side, så du kan bygge videre på, hvad der fungerer bedst.
Med en SEO-analyse kan du således finde frem til, hvilke aspekter af strategien der fungerer, og hvilke der har brug for nogle justeringer. Typiske fejl og mangler, der kan opstå, er ødelagte links, manglende mobiloptimering, meta og lignende. Hvordan du kan udbedre fejl og mangler afhænger dog af, hvilket værktøj du bruger, men de grundlæggende værdier er alligevel ret ens. Det vender vi tilbage til på et senere tidspunkt.
Hvorfor er SEO-analyse så vigtigt?
Søgemaskineoptimering er noget, der finder sted kontinuerligt, og det er derfor vigtigt at være i stand til at måle dette effektivt. Her handler det om, hvilket indhold på din hjemmeside, som klarer sig godt, hvor du skal bruge flere ressourcer, og hvad der kan være spild af tid. Derudover vil SEO og brugeroplevelsen være tæt forbundet, da hastighed, brugervenlig navigation og lignende påvirker begge dele.
Kort sagt er en SEO-analyse nødvendig, hvis du vil øge den organiske trafik på hjemmesiden. Dette skyldes, at du ikke længere prøver at gætte dig frem til, hvad der fungerer, men rent faktisk kan bruge resultatet af analysen til at foretage de nødvendige forbedringer.
On-page vs. off-page SEO
Når vi taler om SEO, henvises der ofte til on-page og off-page SEO. Dette handler om, hvilke faktorer der påvirker de forskellige analyser, samt hvilke værdier vi ser på. SEO er en kompleks kombination af forskellige faktorer, så her er det vigtigt at holde tungen lige i munden. Lad os derfor se på de forskellige typer SEO, før vi kommer nærmere ind på, hvordan vi kan forbedre disse.
Hvad er on-page SEO?
Som navnet henviser til, handler on-page SEO om, hvordan vi kan optimere en bestemt side for at forbedre præstationen i søgemaskinen. Målet med dette er at skabe mere trafik til en bestemt side. On-page SEO er den mest tidskrævende del af SEO, men det er også her, du har de bedste muligheder for at skræddersy indholdet efter dine egne ønsker.
Denne del af SEO handler nemlig om metadata, sidestrukturer, indholdet på hjemmesiden og din HTML-kode. Alle disse punkter er inden for rækkevidde for virksomheden og kan således hurtigt tilpasses til deres ønskede strategi. Kort fortalt handler on-page SEO om at lave hjemmesider, så GoogleBot let forstår, hvad de handler om.
Vi gør dette ved hjælp af søgeord, gode kildedata, meta og tydelige strukturer på hjemmesiden. Nedenfor har vi samlet nogle punkter, som er vigtige for din on-page SEO:
- Indhold – Indholdet på din hjemmeside har en stor betydning på, hvordan søgemaskinen indekserer din hjemmeside. Her anbefaler vi oftest, at man vælger “long form” indhold – dvs. tekster, som har en vis længde.
- Titler – En vigtig del af SEO er den korrekte brug af titler. Her skal du bruge H1, H2, H3, H4 osv. i deres respektive rækkefølge. På denne måde kan du knytte indholdet sammen, hvilket gør det lettere for læserne at finde frem til sammenhængen.
- Søgeord – søgeord eller keywords, som de ofte benævnes, som har stor betydning for din hjemmeside. Du skal derfor undersøge, hvilke søgeord der er mest relevante for den bestemte side og derefter implementere disse organisk i teksten. Her er det vigtigt at placere søgeord på en god måde og undgå “keyword stuffing.”
- Billeder – Indhold med billeder har en tendens til at præstere bedre i Google, og du skal derfor sørge for, at artiklerne indeholder relevante billeder. Husk at optimere metadata på billederne, så de bliver indekseret korrekt i søgemaskinen for billeder.
Hvad er off-page SEO?
Er du nået hertil, vil du sandsynligvis være i stand til at gætte, hvad off-page SEO handler om. Her taler vi om alle faktorer, som er uden for selve siden, og dermed ofte lidt mere komplicerede at udvikle en klar strategi for. Denne del af SEO omhandler intern linking, ekstern linking, linkbuilding og henvisninger.
Det er ofte den del af SEO, som kræver mest arbejde med eksterne kilder og muligheder. Her taler vi gerne om gæsteindlæg på relevante sider, som derefter kan linke til din hjemmeside, brugen af sociale medier til at øge eksponeringen for potentielle kunder og lignende. Nogle punkter, som havner under off-page SEO inkluderer:
- Backlinks – Eksterne hjemmesider, der henviser til hjemmesiden eller forskellige sider på din hjemmeside.
- Sociale medier – Brugen af sociale medier til at markedsføre dit indhold i forskellige kanaler. Her lønner det sig at finde de mest relevante kanaler for dit indhold.
- SEM – SEM eller Search Engine Marketing handler om at bruge annoncering i søgemaskinen. Dette kan være en vigtig del af din off-page SEO, men bør være tæt på din SEO-strategi. Brug relevante annoncer på forskellige søgeord til at styrke trafikken til de ønskede sider.
- Gæsteindlæg – En effektiv måde at skaffe backlinks på er ved at tilbyde gæsteindlæg på relevante hjemmesider. I praksis betyder det at tilbyde gratis indhold i bytte for et link. På den måde kan du styrke din hjemmeside, samt nå ud til et relevant publikum på samme tid.
- Ødelagte links – En vigtig del af at analysere off-page SEO er forbedring af ødelagte links. Måske henviser nogle af dine sider til en hjemmeside, der ikke længere findes? Dette skal opdateres, så du ikke henviser besøgende til links, der resulterer i en 404 fejlmeddelelse.
Bedste værktøj til SEO-analyse
Der findes en række forskellige online platforme, der tilbyder værktøj til SEO-analyse. Langt fra alle leverer et godt resultat, og vi har derfor valgt at opliste, hvad vi betragter som de bedste værktøjer. Her er det vigtigt at huske, at der kan være store omkostningsforskelle på de forskellige, så du skal tage hensyn til budgettet og behovet for funktionalitet, før du træffer et valg.
Bedste SEO-værktøjer
- Ahrefs – bedst til små virksomheder eller freelancere med et stramt budget.
- SEMrush – omfattende SEO-værktøjer, men kan være lidt dyre
- Moz Pro – god til grundlæggende SEO- og keyword-research.
- Google Search Console – Nyttige værktøjer fra Google, der kan give en god synlighed til din hjemmeside.
- Screaming Frog SEO Spider – enkel crawler, der giver dig mulighed for at kontrollere op til 500 sider gratis. Kan give et godt indblik i, hvilke sider du først skal forbedre.
Opsummering
Der er mange faktorer, der spiller en rolle, når du udfører din første SEO-analyse, men det behøver på ingen måde at være vanskelig. I denne guide har vi derfor taget dig gennem det mest grundlæggende såvel som vist dig, hvilke forskellige typer SEO du bør kende. Vi har også oplistet det, vi betragter som de bedste SEO-værktøjer, så du kan finde det mest effektive værktøj til dine behov.
Endelig er det vigtigt at bemærke, at SEO på ingen måde er et sprinterløb. God SEO handler om systematisk forbedring af din hjemmeside, men det kræver også tålmodighed. Husk, at det kan tage tid, før du drager fordel af de ændringer, der foretages.