Der er ingen tvivl om, at et nyhedsbrev kan være et nyttigt værktøj, men mange oplever en skrivebarriere, når det er tid til at skrive. Det blanke ark, der stirrer tilbage på dig, mens du sidder foran skærmen, kan afskrække selv den bedste forfatter. Heldigvis er der flere elementer i et nyhedsbrev, som kan få ordene til at flyde gennem dit tastatur.
Et godt nyhedsbrev handler om langt mere end blot de ord, du sender ud, og det er netop processen omkring dette, vi skal se nærmere på i dag. Vi har designet denne guide til dig, der ønsker at lave dit første nyhedsbrev, eller til dig, der blot ønsker at strømline processen en smule. Dit nyhedsbrev kan bidrage til øget salg, bedre klikrate fra følgere og meget mere, men medmindre brevene er skrevet – sker der sjældent ingenting.
Vi vil derfor se nærmere på alt, hvad du skal vide om planlægning, design og udsendelse af dit første nyhedsbrev. Du behøver ikke at være verdensmester for at lave et nyhedsbrev, men du bør tage dig tid til at skabe noget, der tilføjer ægte værdi til dine læsere. Dette vil gøre forskellen på, om brevet er en succes eller ej.
Læs videre, hvis du er klar til at tage det første skridt til dit nyhedsbrev.
Hvad er meningen med et nyhedsbrev?
Det er ingen hemmelighed, at et godt nyhedsbrev tager tid at lave, derfor giver det mening først at opbygge tillid til processen. Så hvorfor bruge tid på at skrive et nyhedsbrev, hvis du ikke ved, hvad du kan forvente at opnå med det?
Publikumsengagement
Det, der kan være svært at forudsige, når nogen besøger dit websted, er, hvor engagerede de virkelig er. Det meste af den trafik, vi oplever online, kommer fra søgemaskiner, hvilket oftest betyder, at de besøgende bare ‘kigger’ igennem, hvad vi kan tilbyde på vores hjemmeside.
I praksis betyder det, at de vil skimme det indhold, de bliver præsenteret for, men så forsvinder de fleste fra din hjemmeside igen.
Netop engagement er, hvad e-mailmarketing kan bidrage med. Dem, der tilmelder sig dit nyhedsbrev, er allerede interesserede i indholdet, hvilket betyder, at du kan opnå langt bedre resultater. Faktisk har e-mailmarketing en af de bedste statistikker:
- ROI: 73 % af professionelle marketingfolk oplever, at de får bedre afkast på e-mailmarketing end annoncer.
- Indkomst: Evnen til at automatisere flowet gør det meget nemmere at tjene penge ved at udføre meget af arbejdet 24/7.
- AOV (Average Order Value): Statistikken viser, at de, der handler via e-mailmarketing, har en tendens til at betale hele 138 % mere, når de først handler. Dette sammenlignes med lignende handlende, der ikke modtager e-mail-tilbud.
Indholdsdistribution
Et af formålene med at skabe indhold er at nå ud til så mange interesserede læsere som muligt. Her kan du vælge mellem et kæmpe udvalg af kanaler, blandt andet de mest almindelige er brochurer, blogs, sociale medier og lignende platforme. Så hvorfor skulle du oprette nyhedsbreve?
Grunden til, at man bør overveje et nyhedsbrev, er, at dette er en meget populær men ofte undervurderet distributionskanal. E-mailmarketing er faktisk den tredje mest populære kanal til distribution af indhold, lige efter hjemmesider og sociale medier. Det skyldes, at du får meget mere omfattende information gennem denne type markedsføring, og du kan bruge tal som klikrate, og hvor mange der åbner e-mail.
En anden bonus med e-mail er, at du kan integrere forskellige analyser til tjenesten. Dette giver dig mulighed for at se, hvilken del af indholdet der engagerer dine læsere, hvad der ikke rammer godt, og hvad du bør undgå. Ved at bruge denne information kan man skræddersy budskabet yderligere og dermed øge succesen.
Salgstragtautomatisering
Vi har talt om både analyser og muligheden for automatisering, men vidste du, at salgstragtautomatisering faktisk leverer bedre tal end manuelle nyhedsbreve? Det skyldes, at du kan skræddersy en række e-mail, der kommer i rækkefølge, når nogen har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. På denne måde kan du bringe nye abonnenter direkte ind i din salgstragt med et budskab, der er skræddersyet til deres interesser.
Det tager lidt tid og test, før du får en perfekt salgstragt, men når du først har denne på plads, vil den fortsætte med at køre af sig selv. I praksis betyder det, at du har en salgskanal, der fungerer 24/7, uden at du skal løfte en finger. Du kan med andre ord sælge produkter til potentielle kunder med en automatiseret proces, der er skræddersyet til deres interesser.
Flere fordele ved at oprette et nyhedsbrev
Hvis du stadig er i tvivl om, hvorvidt et nyhedsbrev vil være noget for dig, har vi samlet nogle flere fordele, du bør kende i dette afsnit.
- Tilknytning – Det er bevist, at folk føler et stærkere tilhørsforhold, når de tilmelder sig et nyhedsbrev. Dette gælder især, hvis nyhedsbrevet indeholder eksklusive fordele, som fx tilbud og information ikke-abonnenter ikke har adgang til.
- Skab en personlig forbindelse – Der er noget langt mere personligt ved at sende en direkte e-mail til nogen, helst adresseret direkte til modtageren frem for at bruge generelle kanaler. Dette kan få dit produkt eller din tjeneste til at skille sig ud fra konkurrenterne på en positiv måde.
- Byg en ny indtægtskilde – Der er flere værktøjer, der giver dig mulighed for at producere betalte nyhedsbreve, som hurtigt er blevet en populær indtægtskilde for mange indholdsproducenter. Her kan du tilbyde det lille ekstra, der ikke er med i gratisbrevet og dermed tilbyde læserne mere værdi.
- Forebyg bounce rate – Statistik viser, at over 50 % af de besøgende på webstedet bare ‘kigger’, før de klikker videre. Når de klikker sig videre, kan de forsvinde fra siden for altid, men formår du at konvertere dem til dit nyhedsbrev – kan du bevare dialogen med potentielle kunder.
- Salgspsykologi – Undersøgelser viser, at mange mennesker skal introduceres til et produkt op til 3 gange, før de rent faktisk køber noget. Hvis du har et nyhedsbrev, kan dette tage snakken for dig, uden at du skal have den samme samtale igen og igen.
Selvom vi har kigget på flere spændende muligheder for, hvordan man skaber afkast med et nyhedsbrev, er det vigtigt at holde det autentisk. Forbrugerne vil hurtigt lægge mærke til, om nyhedsbrevet faktisk er tiltænkt dem, eller om det blot er automatiseret sludder, der hurtigt ender i spam. Tag dig derfor tid til at skrive et godt nyhedsbrev og husk, at du skriver fra dig til dem, ligesom i et brev.
Sådan starter du et nyhedsbrev på 30 minutter
I begyndelsen af denne guide lovede vi, at vi ikke kun vil argumentere for nyhedsbreve, men også vise dig, hvordan du gør din egen proces så enkel som muligt. Vi vil derfor vise dig, hvordan du hurtigt og effektivt kan skabe et vellykket nyhedsbrev.
Trin 1: Planlæg, hvordan du vil indsamle e-mailadresser
Som vi nævnte tidligere, ville det være tidsspilde at skrive et nyhedsbrev uden en e-mail-liste. Det kan man godt, men så længe ingen modtager nyhedsbrevet – bliver det svært at få resultater ud af det. Det første valg, du skal tage, når du opretter et nyhedsbrev, er derfor, hvordan du vil indsamle e-mailadresser.
Her kan du vælge mellem en landingsside og en tilmeldingsformular som de to mest almindelige. Du bør se, hvilken der er bedst egnet til din type indhold, samt ikke udelukke et, bare fordi du ikke har testet det før. ConvertKit og flere andre e-mail-udbydere tilbyder enkle løsninger, der gør det muligt at skabe flotte opt-ins og landingssider.
Er du i tvivl om, hvilken der passer bedst til din virksomhed, så kan du med fordel starte med en formular. Disse er ofte meget nemmere at implementere på en hjemmeside for virksomhed, hvilket kan være et godt udgangspunkt at prøve. Det er dog vigtigt, at du ikke placerer dem steder, hvor det er skadeligt for brugeroplevelsen. Vi anbefaler derfor en sidebar eller nederst på siden som de mest neutrale, men stadig strategiske placeringer.
Trin 2: Skab noget af værdi for dine læsere
Vi har allerede lagt vægt på dette, men det er vigtigt, at du tilbyder noget af værdi. De fleste modtager allerede flere e-mail dagligt, så for at skille dig ud skal du gøre det værd at bruge tid på. Du kan betragte det som en simpel byttehandel, hvor du giver læserne noget af værdi i bytte for e-mailadressen. Nogle eksempler på dette kunne være en gratis e-bog eller måske en 10 % rabatkupon på deres næste køb.
Et godt spørgsmål at stille kan derfor være, hvorfor skulle nogen ønske at tilmelde sig vores nyhedsbrev?
Trin 3: Skriv til et begrænset publikum
Det personlige præg er en vigtig kilde til succes, når det kommer til nyhedsbreve. Det her handler om at skrive på en måde, der får publikum til at føle sig godt tilpas med dit budskab. En god strategi kan være at skrive nyhedsbrevet, som om det var en god ven, du skrev brevet til.
Du bør også inkludere personlige ting, såsom modtagerens fornavn og lignende. Heldigvis er der flere simple værktøjer, der gør dette arbejde meget lettere. ConvertKit har blandt andet en funktion, der gør det muligt at hilse på alle ved fornavn.
Trin 4: Inkluder en CTA i hver mail
Selvom udformningen af nyhedsbrevet er et vigtigt element, vil en CTA (Call to Action) være lige så vigtig. De, der modtager et nyhedsbrev, vil gerne vide, hvad de bliver solgt, samt hvad de kan forvente, der sker, når de er færdige med nyhedsbrevet. Du bør derfor have en tydelig CTA inkluderet i hver e-mail, du sender. Vi har derfor inkluderet fire forskellige argumenter for, hvorfor du bør inddrage en CTA.
- Personligt – Når vi allerede har etableret et personligt forhold ved hjælp af navne og kommunikation, vil en CTA se langt mere engagerende ud i vores budskab. Dette kan fungere som en effektiv konverter af salget.
- Psykologi – Som vi nævnte tidligere, skal du skrive, som om det er en god ven, der skal læse nyhedsbrevet. Dette inkluderer første person snarere end tredjeperwson i både tekst og CTA. Undgå generisk tekst som ‘Download gratis e-bog her’ ved at skrive mere personligt ‘Få min gratis e-bog i dag’.
- Vær direkte – Gå ikke rundt om den varme grød, når du sælger noget. Vores tid er værdifuld, og det samme er læsernes tid. Brug derfor klar tekst, der kortlægger den kommende proces.
- Adskil CTA fra indhold visuelt – Gør det så nemt som muligt at finde CTA i din tekst. Brug et godt designværktøj til at lave en knap, der skiller sig ud fra resten, eller placer linket let synligt, når du skimmer indholdet igennem.
Sammendrag
Hvis du er kommet hele vejen hertil, skal der ikke være nogen tvivl om, at et nyhedsbrev er noget, alle burde lave. I denne guide har vi kigget nærmere på, hvordan du kan lave et nyhedsbrev, hvorfor du bør overveje at oprette et nyhedsbrev, og ikke mindst hvordan processen skal se ud. Det handler om at skabe tillid hos dine kunder, så en god proces vil være nøglen til succes.
Vi har også set nærmere på, hvordan du skal formulere dig, når du skriver dit første nyhedsbrev, hvor førsteperson uden tvivl er den bedste tilgang. Her handler det om at skabe et personligt bånd til dine læsere, og du bør derfor tale til dem, som om de er en gammel ven frem for blot en potentiel kunde, du bare vil overbevise.
Sidst men ikke mindst har vi besøgt ConvertKit, som er en af de bedste løsninger til dig, der lancerer et nyt nyhedsbrev. Her får du adgang til en række værktøjer skræddersyet til netop nyhedsbreve, så du kan skabe et professionelt design uden at skulle klare dig med kode og HTML-kvalifikationer.
Vi håber, at denne guide har givet dig en bedre forståelse af, hvorfor e-mailmarketing er så populært, samt hvordan du nemt selv kan oprette nyhedsbreve. Hvis du vil lære mere om forskellige værktøjer til e-mailmarketing, kan du læse vores guide om netop dette her.