Responsiv hjemmeside: Hvorfor er det så ekstremt vigtigt?

Responsiv hjemmeside

Selvom der er mange kriterier, der påvirker din hjemmesides succes, er der nogle, der er vigtigere end andre. Her kommer en responsiv hjemmeside ind, som en pointe mange desværre glemmer. Vi vil derfor se nærmere på, hvad en responsiv hjemmeside er, samt hvordan du kan skabe organisk vækst til din hjemmeside med et responsivt design. 

I denne artikel vil vi se nærmere på alt, hvad du skal vide om en responsiv hjemmeside, samt se på nogle værktøjer du kan bruge til at lave din egen responsive hjemmeside helt uden kodning. Det lyder måske svært, men at skabe en responsiv hjemmeside er langt nemmere, end mange tror. Læs videre, og vi lærer dig alt, hvad du behøver at vide om at skabe en responsiv hjemmeside. 

Hvad menes der med responsivt design?

Den første ting, vi skal afklare, er, hvad der præcist er et responsivt design? Nøgleordet her er responsivt – og det er nemt forklaret en hjemmeside, der er designet til at tilpasse sig forskellige enheder og skærme. Så taler vi især om mobile enheder som tablets og smartphones, der i stigende grad er ansvarlige for trafikken på en række hjemmesider. 

Et responsivt design betyder blot, at hjemmesiden tilpasser sig den skærm, du bruger, samt at den ser godt ud, og at alle funktioner fungerer, som de skal. Vi er alle stødt på en hjemmeside, der ikke tilpasser sig for eksempel smartphonen, hvilket ofte fører til kompliceret navigation,eller at målene er helt forkerte. I mange tilfælde vil dette føre til, at man hopper videre til en anden hjemmeside, der er nemmere at bruge. 

Heldigvis er der to enkle måder, du kan få en responsiv hjemmeside på, og det er dem, vi skal se nærmere på nu. De to måder, du kan få en responsiv hjemmeside på er: 

  • En selvstændig hjemmeside – Du har måske besøgt en hjemmeside fra din mobiltelefon, men oplevet at blive omdirigeret til en anden URL? Det betyder ofte, at virksomheden har en selvstændig hjemmeside, der er specielt udviklet til mobilbrugere. I praksis betyder det, at hjemmesiden ikke bruger den samme kode som desktop-varianten. Den mest almindelige måde, du kan se dette på, er ved at blive omdirigeret til en URL, der ser sådan ud m.enklerevirksomhed.dk eller mobile.enklerevirksomhed.dk. 
  • Et responsivt design – Din anden mulighed er at bruge et responsivt design til din hjemmeside. Det betyder, at hjemmesiden selv tilpasser sig den enhed, du bruger – uden at du skal bruge selvstændige hjemmesider. Denne løsning er uden tvivl den nemmeste, men så er det vigtigt, at du vælger den rigtige i starten. Især hvis du bruger et hjemmesideprogram, vil det være vigtigt at vælge et responsivt design, så du ikke skal bygge hjemmesiden om for at opfylde dette krav senere. Heldigvis er der hundredvis af skabeloner, der er responsive i dag, så det burde ikke være en stor udfordring. 

Til jer, der skal bygge jeres første hjemmeside, anbefaler vi klart at bruge et hjemmesideprogram med en færdiglavet skabelon til en responsiv hjemmeside. Dette vil spare dig for en masse efterarbejde, men vil også gøre det nemmere for dig at oprette en professionel hjemmeside. Ved at bruge en færdiglavet skabelon skal du ikke bruge tid på at lære kodning, URL’er og diverse DNS-løsninger, der hurtigt kan blive meget tekniske. Ikke mindst er dette en langt mere omkostningseffektiv løsning end at få et professionelt bureau til at kode to forskellige hjemmesider til din virksomhed. 

Hvorfor er responsivt design vigtigt?

Et spørgsmål, der ofte melder sig, er: er det virkelig så vigtigt at have en responsiv hjemmeside? Det kommer helt an på, hvilket formål du har med din hjemmeside. Hvis du bare vil have en hjemmeside til at være online, så nej, så er det ikke så vigtigt. Hvis du derimod vil tiltrække kunder eller få trafik til din hjemmeside, ja så er det helt essentielt, at din side er responsiv. 

Allerede i 2016 overgik mobilbrugere stationære brugere for første gang, og det er ikke en tendens, vi forventer, vender med det samme. Det skyldes dels, at tablets og smartphones bliver stadig mere avancerede, men også at forbrugerne i stigende grad foretrækker at finde information på farten. I 2019 offentliggjorde Google interne tal, der anslog, at 61 % af de søgninger, der blev foretaget med virksomhedens søgemaskine, kom fra mobilbrugere. 

Dette har fået Google til i langt højere grad at overveje mobilvenligheden af ​​en hjemmeside, før den placeres i søgeresultaterne. På den måde kan vi derfor sige, at der er en direkte sammenhæng mellem responsivt design, og hvilken position din side får hos Google. Du kan derfor se på mobiloptimering og responsivt design som en investering, der på sigt vil blive belønnet med bedre resultater på Google. 

Undgå avanceret design

En fejl, mange mennesker begår, når de laver deres hjemmeside, er, at de går efter meget avancerede layouts. Dette kan se godt ud i browseren på en stor skærm, men som vi nævnte – husk at det meste af din trafik ikke kommer fra en stor skærm. Vores klare anbefaling er derfor, at du skal undgå komplicerede elementer på nøglefunktioner som billeder, tekst og navigation. Prøv hellere at gøre det så enkelt som muligt, så den gennemsnitlige bruger får en god oplevelse. Du bør derfor planlægge dit hjemmesidelayout på en måde, så det er lige så nemt at navigere på mobil og tablet, som det er i browseren på din pc. 

Dette kendetegner et responsivt design

Vi har allerede været inde på brugen af færdige skabeloner med responsivt design, men der er nogle elementer, du bør kende til, når du planlægger dit design. Det er muligheden for automatisk at tilpasse sig efter den enhed, man får besøg af, der kendetegner et responsivt design. Det betyder dog, at der er langt mere end blot hjemmesidens layout, der bør tilpasse sig, og det vil vi se nærmere på nu. 

Du bør også sikre dig, at opløsningen på de forskellige elementer automatisk tilpasser sig den enhed, en bruger anvender. Så snakker vi om alt fra din menulinje, der skal ændres til en dropdown (burgermenu), billeder, der er tilpasset i størrelse og ikke mindst tekst, der er nem at læse på forskellige skærme. Et godt tip her kan derfor være, at du designer hjemmesider med fokus på mobilbrugere frem for browsere. I de fleste tilfælde er det nemt at navigere på en stor skærm på en desktop, mens de fleste udfordringer opstår hos mobilbrugere. Det kan med andre ord være rentabelt at sikre en god hjemmeside til denne gruppe, og så rette eventuelle fejl der dukker op på browseren. 

Hvordan får man en responsiv hjemmeside?

Der er en række forskellige måder at få en responsiv hjemmeside på, men vi vil fokusere på de to mest brugervenlige metoder. Du kan selvfølgelig vælge at kode hjemmesiden, hvis du har godt kendskab til dette, men i de fleste tilfælde vil kodning være uden for rækkevidde. Vores muligheder kræver derfor ingen forudgående viden om kodning, hvilket betyder, at du nemt kan lancere din første hjemmeside med et stilfuldt responsivt design. 

Brug et hjemmesideprogram

Løsningen vi anbefaler til de fleste, der skal lave deres første hjemmeside, er at bruge et hjemmesideprogram. Det er simple værktøjer, der gør det muligt at lave professionelle hjemmesider uden behov for viden om kodning. Vi har lavet en separat guide om, hvad vi mener er de bedste hjemmesideprogrammer, så hvis dette er relevant, kan du lære mere ved at læse den. Fordelen ved sådan en løsning er, at du kan bruge simple træk-og-slip værktøjer til at lave en hjemmeside med et professionelt resultat. Det betyder normalt, at du kan have en fuldt responsiv hjemmeside klar på få timer med meget lave omkostninger og overhead. 

Brug WordPress til at lave en hjemmeside

Et andet populært værktøj for dem, der ønsker at lave deres egen hjemmeside, er WordPress, men denne løsning er mere teknisk krævende. Du kan finde en række færdige skabeloner, men du skal stadig installere dit CMS, lave forskellige indstillinger selv – og ikke mindst sørge for hosting. Det kan derfor være en mere tidskrævende løsning med en stejlere indlæringskurve, men har du tænkt dig at lancere flere hjemmesider, så vil WordPress helt sikkert være et godt alternativ. 

Sammendrag

Allerede i 2019 vurderede Google, at mere end halvdelen af trafikken på deres søgemaskine kom fra brugere på mobiler og tablets. Det har betydet, at en responsiv hjemmeside nu er helt essentiel for dig, der ønsker den bedst mulige ydeevne. Heldigvis behøver det hverken at være svært eller dyrt at lave en responsiv hjemmeside, som vi har set på i denne artikel. Vores klare anbefaling er at udforske et hjemmesideprogram, men du kan også bruge populære platforme såsom WordPress, hvis du foretrækker det. Fordelen ved begge er, at du kan vælge færdiglavede skabeloner, der allerede er mobiloptimerede, hvilket betyder, at din hjemmeside er klar til mobilbrugere fra første øjeblik. Til sidst anbefaler vi, at du fokuserer på mobilbrugere, så hjemmesiden får et velegnet design til små skærme.