Uanset om du søger dit første job, eller bare vil prøve noget nyt, skal du have et CV. Det er noget, som alle rekrutteringsmedarbejdere efterspørger, når de vurderer kvalificeret arbejdskraft. Konkurrencen om opmærksomhed er dog steget de seneste år, hvilket har gjort behovet for et unikt CV højere. Så taler vi ikke nødvendigvis om, at du har exceptionelle kvalifikationer, der overgår alle andre ansøgere, men derimod et visuelt CV, der fanger opmærksomheden hos den, der læser det.
Der findes utallige skabeloner online, men mange af disse kan ofte være meget brugte eller svære at tilpasse til dine egne præferencer. Derfor kan du med fordel lave dit helt eget CV fra bunden, når du skal skille dig ud fra resten af bunken. Så kan det være godt at vide, at der findes simple værktøjer, som gør, at du kan gøre netop det.
Hvorfor har du brug for et CV?
Når du søger job, er det vigtigt at finde ud af, hvorfor du er velegnet til et job, så du øger sandsynligheden for at blive indkaldt til en samtale. Første trin i sådan en proces vil derfor oftest være at søge job på baggrund af et CV og grundlæggende oplysninger om personale. Herefter vil rekrutteringsmedarbejderen tage stilling til, hvem der bliver indkaldt til samtale på baggrund af et CV.
Mange mennesker kan derfor blive fristet til at skrive et omfattende CV, hvor de mere eller mindre kortlægger hele deres livshistorie. Dette vil sjældent være særligt smart, og vi vil se nærmere på hvorfor senere i denne guide. Først vil vi se nærmere på, hvad du skal have med, når du skal udforme dit CV.
Hvad skal et CV indeholde?
Når nogen begynder at læse et CV, er der nogle oplysninger, som du forventes at inkludere. Det er ikke oplysninger, der nødvendigvis stiller dig forrest i køen, men mangel på disse oplysninger kan hurtigt indebære, at du ender bagerst i bunken – eller i værste fald i skraldespanden. For at sikre dig, at du har de oplysninger, et CV skal have, har vi listet de mest basale i listen nedenfor.
- Kontaktoplysninger – Dette er måske selvforklarende, men et CV skal indeholde oplysninger om, hvordan en potentiel arbejdsgiver kan kontakte dig. Her er det vigtigt at holde det så konkret som muligt, herunder derfor: Navn og alder, postadresse, e-mailadresse, mobilnummer og eventuelt LinkedIn-profil, hvis du har en.
- Nøglekvalifikationer – Hvad gør dig attraktiv til denne stilling? Skriv, hvilke relevante kvalifikationer du har, der er relevante for denne stilling. Dette kan gøres i form af et resumé, hvor du svarer på, hvem er du?
- Erhvervserfaring – Mange arbejdsgivere vurderer ansøgere ud fra erhvervserfaring frem for uddannelse. Sørg derfor for, at du får nævnt den erfaring, du har fra før. Her kan det være en god idé at inddrage så mange job som muligt, men drop det sommerjob, du havde i gymnasiet.
- Uddannelse – Selvom mange arbejdsgivere foretrækker ansøgere med erhvervserfaring, vil uddannelse også være vigtig. Det gælder især for erhverv, hvor en specialuddannelse er et krav for at kvalificere sig. Her anbefaler vi, at du oplister den højeste uddannelse, du har på det relevante niveau. Folkeskolen hører ikke hjemme på et CV, medmindre du er 16 år.
- Anden relevant erfaring – Det er ofte et punkt, du kan prale lidt med, men ikke smør for tykt på. Medtag alle kurser, certificeringer og frivilligt arbejde, som kan være relevant for arbejdsgiveren at kende til.
- Referencer – Dette er måske et af de vigtigste punkter på dit CV. Her oplyser du dine referencer fra tidligere ansættelse, samt kontaktoplysninger på dem du refererer til. NB: sørg for at du kun oplyser nogen, der faktisk er klar over, at du har brugt dem som reference. Spørg derfor altid, før du giver nogen som reference i en ansøgning.
Skal et CV have et billede eller ej?
Vi anbefaler altid, at du har et billede på dit CV, men du bør være selektiv med, hvilket billede du bruger. Det skal være et neutralt og troværdigt billede af dig, gerne placeret i øverste hjørne af CV’et. Dette vil gøre det lettere for den, der læser CV’et, at huske, hvem det var.
I de fleste tilfælde vil det være en god idé at tage et særligt billede, der er beregnet til brug på dit CV. På denne måde kan du klæde dig ordentligt på og sørge for at have en neutral baggrund. Prøv dit bedste for at undgå at bruge familiebilleder, feriebilleder og tilfældige snapshots, du har fundet på din telefon. Husk, at billedet er beregnet til at præsentere dig som medarbejder, ikke vise hvor du var på sommerferie for fire år siden.
Lav et CV med Canva
Som vi startede med i denne guide, skulle vi vise dig, hvordan du opretter et visuelt stilfuldt CV uden for meget ståhej. Vi har derfor taget udgangspunkt i Canva, som er et utrolig simpelt, browserbaseret designprogram. Du kan bruge Adobe Photoshop, Word eller lignende – men disse kræver ofte, at du har en vis forkundskab. Canva er på den anden side designet til ikke-professionelle designere til at skabe professionelle designs.
Det bedste af det hele er, at deres CV-lager er en del af det gratis abonnement, hvilket betyder, at du kun behøver en Canva-konto – intet abonnement. Du skal dog have en Canva-konto, så hvis du ikke allerede har oprettet denne, så vil det være et godt tidspunkt nu.
Trin 1: Find en skabelon
Når du har oprettet din Canva-bruger, er det tid til at komme i gang. Det første, du skal gøre, er selvfølgelig at logge ind på Canvas hjemmeside. Så finder vi en skabelon, som vi kan bruge til vores CV.
Det gør du nemt ved at søge på et resume i søgefeltet øverst på siden. Så viser Canva dig alle de tilgængelige skabeloner, de har at tilbyde. Én til én opsummering giver imponerende 7.795 hits – så her kan du virkelig finde noget for enhver smag.
Selvom det kan være fristende at vælge et levende design, anbefaler vi, at du vælger noget, der er stilrent, men også elegant. Husk, at nogen, der ikke kender dig fra tidligere, skal læse dette for at få et indtryk af dig som person.
Trin 2: Udfyld dit CV
Når du har fundet den skabelon, du vil bruge, er det tid til at gøre den til din egen. Med dette mener vi, at du udfylder de korrekte oplysninger, samt udskifter det billede, der er i skabelonen, med et af dine egne. Lad os starte med den tekst, der er mest krævende at ændre.
Det første, du skal vide, er, at hver sektion af tekst er en separat beholder, hvilket betyder, at du kan formatere, ændre og tilpasse den uden at skulle gøre noget med resten af teksten på siden. Alt, du skal gøre, er at klikke på et afsnit af teksten, fremhæve det og derefter erstatte det med dit eget.
Når du er færdig med teksten, kan vi ændre billedet på CV’et. Derefter går du til uploads, hvor du kan uploade det billede, du vil bruge. Så skal du bare trække det fra uploads til det sted, hvor du vil have det placeret. Hvis der allerede er et billede på CV’et, vil det automatisk blive udskiftet med dit, når du trækker det over. Billedet vil også have samme størrelse, så du ikke skal bekymre dig om formatering undervejs.
Er du kommet hertil, skal CV’et have tekst, der passer til dig, samt et billede af den rette person.
Trin 3: Giv dit CV et personligt præg
Nu begynder dit CV for alvor at tage form, men du kan stadig give det et lidt personligt præg. Ved hjælp af Canva kan du tilføje forskellige elementer, ændre farverne på det design, der allerede er der, eller flytte rundt på tingene. Her er der plads til lidt kreativitet, men inden for rimelighedens grænser. Husk: du vil skille dig ud, men ikke gøre dit CV svært at læse.
Sammendrag
Et godt CV kan være vigtigt for at skille sig ud blandt andre ansøgere, der leder efter drømmejobbet. Det kan dog være svært at vide, hvordan man nemt laver et stilrent CV, og det er netop det, vi har illustreret i denne guide. Vi har brugt det enkle designværktøj Canva til at illustrere, hvordan du kan skabe et farverigt og professionelt CV med få trin.
Du finder også nogle nyttige oplysninger om, hvad der skal med på et CV, samt hvad det er bedre at vente på selve samtalen. Målet med denne artikel har været at give dig den nødvendige viden, der er nødvendig for at skabe et stilfuldt CV, der skiller sig ud fra resten af ansøgerne. Vi håber, du fandt det nyttigt, og ønsker dig held og lykke med dit drømmejob!