Lave logo: Sådan får du et stilfuldt logo med Canva

Lave logo

Når du starter en virksomhed, er det vigtigt at etablere dit brand så tidligt som muligt. Så er det vigtigt at få et logo på plads, så kunderne genkender din virksomhed. Det gælder, uanset om du har en mindre enkeltmandsvirksomhed eller skal starte virksomhed med flere ansatte for første gang. Et godt logo vil være med til at adskille dig fra konkurrenterne, samt give virksomheden et professionelt udseende. 

Der er dog mange omkostninger forbundet med at starte en virksomhed, så mange mangler et budget til en dyr grafiker. Så kan det være godt at vide, at der findes gode værktøjer online, der gør det omkostningseffektivt at lave et stilrent logo. Nu, hvor vi allerede er ved emnet, er det præcis det, vi vil se nærmere på i denne guide. Vi vil se på, hvordan du kan lave logo professionelt med online designværktøjet Canva. 

Er du klar til at lave dit første logo i Canva? Læs vores guide om alt, hvad du bør vide om at skabe dit første logo. 

Hvad er Canva?

Inden vi hopper ud i det mere tekniske, kan det være godt at afklare, hvad Canva er. Dette er et online træk-og-slip-værktøj, der giver dig mulighed for at designe forskellige designs i din browser. Vi kan faktisk sammenligne Canva med en mere begyndervenlig version af PhotoShop, så her sætter kun fantasien grænser. Den store forskel på Canva og Photoshop er, at Canva er udviklet til dig, der ikke er professionel designer, men gerne vil have professionelle resultater. 

Canva er langt mere end blot et værktøj, det er også et community, der deler skabeloner med hinanden. Det betyder, at professionelle designere kan lave skabeloner til Canva, som du så kan downloade og tilpasse, som du ønsker. I dag er der flere tusinde forskellige skabeloner at arbejde med, så her kan du virkelig skabe alt fra et stilrent logo, til brochurer og plakater

Dette bør du tænke over, inden du laver et logo

En fejl, mange begår, når de laver deres første logo, er, at de bruger færdige skabeloner – og på den måde laver et logo, der ikke er unikt. Der er en række gode muligheder på Canva, men når du først laver dit eget logo, er det vigtigt, at du derfor gør det til noget helt særligt – dit helt eget. Hvis du blot vælger en skabelon og skriver dit navn, vil dette hurtigt afspejle sig i din virksomhed. Så står du tilbage med et logo, der ikke giver identitet til virksomheden, men derimod får virksomheden til at virke uprofessionel. 

Du bør derfor tage dig tid til at planlægge logoet, og afklar gerne på forhånd, hvad du egentlig ønsker, at logoet skal repræsentere. Det er præcis, hvad et logo gør – det  repræsenterer din virksomhed. Derfor er der nogle punkter, du bør tænke over, når du går i gang, såsom:

  • Farver i logoet
  • Om det skal være almindelig tekst eller have et ikon
  • Hvad skal afbildes på logoet
  • Om du skal have et motto eller ej
  • Skal det være abstrakt eller klassisk

Når du har gennemtænkt disse punkter, vil det være lettere at komme i gang, da du allerede har en idé om, hvad du leder efter. Inden vi går videre til selve designet af logoet i Canva, vil vi se nærmere på et par punkter mere om, hvordan man laver et professionelt logo.

Hvad skal dit logo repræsentere?

Det første, du bør afklare, er, hvad du ønsker, at dit logo skal repræsentere for din virksomhed. Et logo er noget af det første, en forbruger vil lægge mærke til, så her bør du have en klar idé om, hvad logoet skal betyde for din virksomhed. Vil du have et almindeligt tekstlogo, der kun viser virksomhedens navn på fakturaer, eller vil du lave et genkendeligt logo, der skal pryde produkter og hjemmesider? Et godt logo kan hurtigt blive et vigtigt værktøj for din virksomhed, så vi anbefaler, at du tænker dig godt om, inden du går videre. 

Sørg for, at logoet er unikt

Der er ingen tvivl om, at der findes en række fantastiske logoer derude, men du skal passe på ikke at kopiere for meget. Først og fremmest kan det give juridiske udfordringer i fremtiden, men forbrugerne er heller ikke specielt vilde med kopierede logoer. Du bør derfor sikre dig, at det design, du ender med, er unikt, og at det repræsenterer DIN virksomhed – ikke din nabos. Nu hvor vi ved lidt mere om, hvad et logo skal være, er det tid til at lære at lave et. 

Lave logo med Canva

Fordelen ved Canva er, at du kan skabe professionelle designs uden at skulle kende avancerede værktøjer på forhånd. Canva er meget brugervenlig og du finder hurtigt de rigtige mål ved hjælp af forskellige skabeloner. Vi vil derfor se, hvordan du kan skabe dit eget logo gennem fem enkle trin med Canva. 

1. Vælg skabelon

Det første, du skal gøre efter at have logget ind på Canva, er at vælge Logo maker. Du åbner derefter et regneark med størrelsen 500 x 500 px, en velegnet størrelse til at lave et logo. I menuen til venstre kan du gennemse en række forskellige færdige skabeloner, eller du kan fortsætte med dit blanke ark. Et godt udgangspunkt for inspiration er at vælge den branche, du sigter efter, og så se på de forskellige skabeloner, der dukker op. Du kan frit vælge, om du vil tilpasse en af disse til eget brug, eller blot bruge dem som inspiration og skabe noget helt eget. 

2. Tilpas farverne til dit brand

Som vi nævnte tidligere, skulle du have tænkt igennem, hvilken farvepalet du skal bruge til dit brand. Når du er nået frem til et ønsket design og har foretaget de nødvendige ændringer, er det derfor tid til at skifte farver til den kombination, du ønsker. Du vælger nemt farver ved hjælp af farveboksen øverst på din arbejdsbjælke. Husk at du kan ændre farven på tekst, elementer og ikoner præcis som du vil. 

3. Vælg skrifttype

Mange skabeloner kommer med en på forhånd valgt skrifttype, men du kan ændre denne, som du ønsker. Vælg blot den tekst, du vil ændre, og vælg skrifttype under tekst. En anden skrifttype kan give et helt nyt indtryk af logoet, så her kan det være nyttigt at eksperimentere lidt. Selvom du kan bruge så mange forskellige skrifttyper, som du vil, anbefaler vi, at du holder det til maksimalt to forskellige i ét logo. Dette vil forhindre logoet i at se rodet og uprofessionelt ud. 

4. Tilpas ikon og tekst

Selvom du måske ikke vil lave for mange ændringer i dit logo, kan du prøve at flytte ikoner, ændre størrelse og lave andre små ændringer. Det gør du nemt ved at klikke på de relevante ikoner og bruge musemarkøren til at flytte eller ændre størrelsen. Du kan også erstatte ikonet fra skabelonen ved at vælge elementer i menuen til venstre. 

5. Opret de nødvendige filer og størrelser

Når du er tilfreds med resultatet, er det tid til at realisere dit logo. Her anbefaler vi, at du opretter alle de filformater, du kan forvente at få brug for i fremtiden. Du skal have en farve og en sort/hvid version af logoet samt jpg, png, pdf og vektorfil. Den nemmeste måde at gøre dette på er ved at bruge duplikat øverst på skærmen. Så laver du en kopi af logoet, som du så kan tilpasse. 

Hvornår skal du bruge Canva?

Der er ingen tvivl om, at Canva er et godt værktøj, men det betyder ikke, at det passer til alle. Canva er fremragende til dig, der har brug for et enkelt og hurtigt logo, men som ikke har budgettet til at hyre en professionel designer. Det er dog godt at bemærke, at de logoer, der laves med Canva, er relativt enkle, så de egner sig bedst til små virksomheder i opstartsfasen. 

Har du derimod et større budget eller en stor virksomhed, vil vi stærkt anbefale, at du hyrer et bureau eller en designer. Vi har selv testet Canva og endte med et helt anstændigt logo til vores projekt på få timer. En anden fordel ved Canva er, at du har et abonnement, hvilket betyder, at du kan komme tilbage, lave ændringer eller lave andet materiale med dit logo i samme værktøj. 

Du kan blandt andet lave skabeloner til Powerpoint-præsentationer, brochurer, plakater, skilte og meget mere ved hjælp af de forskellige skabeloner, du finder i Canva. Der er også en række forskellige instruktioner til, hvordan du bruger Canva, så her kan du hurtigt komme i gang uden at skulle studere design i årevis. Skab det logo, din virksomhed har brug for, og lad det styrke dit brand. Du kan altid hyre en professionel designer på et senere tidspunkt og give logoet en lille ‘makeover’, når dit budget tillader netop det.