Lav dit eget banner: Sådan laver du et professionelt banner

Lav dit eget banner

I dag er langt de fleste virksomheder på sociale medier, men de færreste får meget ud af deres tilstedeværelse. Det kan dels skyldes, at de ikke har en klar strategi, men også at de ikke ved, hvilke muligheder der gemmer sig på en social medieprofil. Det er her især banneret kommer ind som en sjældent brugt mulighed. 

De fleste platforme i dag giver dig mulighed for at placere et større billede som en del af din profil (et banner) helt øverst. Dette kan være et godt sted for information, annoncering eller bare for at styrke dit brand. Det kræver dog, at du har et godt billede, der er tilpasset netop dette formål. Vi vil derfor se nærmere på, hvordan du kan lave et banner – helt uden brug for professionelle designere. 

Lav dit eget banner med Canva, vi vil bruge dette værktøj som udgangspunkt for denne guide og våres vejledning vil derfor indeholde en hurtig introduktion til dette værktøj, inden vi fortsætter med vores trin-for-trin guide til, hvordan du laver dit eget banner.

Hvad er Canva?

For at skabe et stilfuldt banner skal du have adgang til et godt designværktøj. Her vil de fleste automatisk tænke på Adobe Photoshop, Illustrator og andre avancerede værktøjer. Disse er dog ikke særligt velegnede til dig, der sjældent eller aldrig har brugt dem før. Her kommer Canva ind som et glimrende alternativ. Dette er en platform, der giver dig mulighed for at bruge færdige skabeloner designet af professionelle designere, og derefter tilpasse indholdet, som du ønsker det. 

På den måde kan du hurtigt og nemt skabe visuelle værker med et professionelt præg. Det bedste af det hele er, at Canva kommer med en gratis mulighed, men denne kan være noget begrænset. Hvis du derimod bare vil prøve Canva af og se, om det er noget for dig, så får du overraskende meget ud af Canvas gratis platform. 

Som du måske har indset, vil denne guide være baseret på, hvordan du opretter et banner ved hjælp af Canva. Du skal derfor bruge en Canva-bruger, hvis du vil følge guiden. Heldigvis kan dette oprettes på få minutter ved at gå til deres hjemmeside. 

Sådan laver du et banner: Trin-for-trin

Vi er meget begejstrede for Canvas enkle design og vil gerne vise, hvor nemt det er at lave et banner selv. Vi ønsker dog, at denne guide skal fremstå så enkel som muligt, og vi har derfor valgt at sætte processen op trin-for-trin. Hvis du allerede har erfaring med Canva, kan du hoppe til Trin 2. 

Trin 1: Åbn Canva

Det første, vi skal gøre, er at indtaste Canva. Du går derfor ind på deres hjemmeside og vælger login. Hvis du ikke har oprettet en Canva-bruger, er det tid til dette nu. Registreringsprocessen er meget enkel og vil i de fleste tilfælde kun tage et par minutter. Da Canva tilbyder en gratis løsning, behøver du ikke oplyse et betalingskort eller lignende for at få en gratis konto. 

Trin 2: Vælg en skabelon

Når du er logget ind på din konto, får du adgang til det store udvalg af skabeloner, som Canva tilbyder. Klik Create Design i øverste hjørne, og søg derefter efter banneret. Her får du en række udvalgte forslag med færdige mål. Vi anbefaler derfor, at du vælger en skabelon til den platform, du har tænkt dig at bruge designet på. 

Grunden til dette er, at der kan være forskellig størrelse på, hvordan banneret vises på forskellige hjemmesider. Dette vil derfor påvirke hvor meget af dit design, eller hvor meget platforme puster/reducerer dit design. 

Når du har fundet skabelonen, der passer til dit formål, skal du blot klikke på den. Dette vil åbne op for Canvas designværktøj og være udgangspunktet for vores videre arbejde. 

Trin 3: Find et design

Nu, hvor vi har fundet den rigtige størrelse, kan vi vælge et design, som vi ønsker at tilpasse. Det første, der dukker op, når du har åbnet Canvas designer, er et kæmpe udvalg af færdige skabeloner. Disse er udarbejdet af professionelle designere og kan nemt tilpasses dine egne ønsker. 

Du kan også sortere dem efter forskellige kategorier for at finde de designs, der passer bedst til dit projekt. Når du finder et design, du vil arbejde videre med, klikker du bare på det – så indlæses det automatisk på arbejdsfladen. 

Vi anbefaler, at du vælger et design, der matcher den profil og de farver, som din virksomhed normalt bruger. Dette vil sikre kontinuitet gennem deres forskellige profiler og dermed bidrage til en stærkere brand-opbygning. 

Trin 4: Tilpas dit design

På dette tidspunkt kan vi endelig begynde med det, der faktisk bliver vores endelige banner. Er du kommet hertil, har du fundet den størrelse, du skal bruge, og så et design der passer til denne størrelse. Vi vil nu gøre skabelonen til et design, vi kan bruge. 

Fordelen ved Canva er, at alle designs nemt kan ændres med få tastetryk. Her kan du tilpasse skrifttype, farver og størrelse – samt bruge deres simple træk-og-slip værktøjer til at flytte rundt på forskellige elementer. På denne måde undgår du komplicerede tastekombinationer og genveje.

Tekst

Det første, du skal ændre, er teksten. De visuelle indslag er ofte nemmere at planlægge, når man ved, hvor meget tekst man skal have plads til. Et godt tip her er ikke at medtage for meget tekst, men forsøge at gøre det så kort og enkelt som muligt. Et banner er visuelt, og de færreste vil blive betaget af en masse tekst i midten af billedet. 

Du kan også ændre skrifttype, størrelse og farve på teksten – alt dette kan findes under text-afsnittet i dine redigeringsværktøjer. Vælg den tekst, du vil ændre, så du kan eksperimentere med forskellige udseender undervejs. 

Image

Når teksten er på plads, er det tid til det visuelle. Her vil mange gerne oprette og uploade et logo – ændre eksisterende billeder og lignende. Det gør du nemt ved at gå til uploads og derefter uploade det billede, du ønsker. Fordelen ved dette er, at billedet er gemt i skyen, så du har adgang til dette, så længe du vil, uden at skulle uploade det igen. 

Træk derefter bare billedet fra uploads til det sted, du ønsker. Hvis der allerede er billeder på plads, udskiftes disse automatisk. Billedet vil også tilpasses størrelsen på det billede, der allerede var på plads.

Trin 5: Download 

Canva gemmer automatisk alle designs undervejs, så du undgår frygten for, at dit arbejde forsvinder. Du skal dog downloade det endelige resultat, hvis du vil bruge det hvor som helst. Det er først her, du bemærker de begrænsninger, som en gratis brugerkonto medfører. 

Som gratis bruger vil du have adgang til et meget begrænset udvalg af filer, og i lille grad kunne påvirke størrelse og filformat. Formaterne, du kan vælge imellem, er PDF, JPG og PNG – men vi anbefaler at du bruger en PNG-fil. Dette er det format, de fleste sociale medier accepterer, samt sørger for, at du holder filstørrelsen så lille som muligt. 

Hvis du vil bruge motion/animation, skal du selvfølgelig vælge .mov-filformatet, men dette er kun tilgængeligt for betalende abonnenter hos Canva. Det samme gælder for videoskabeloner, så du vil undgå dette problem i den gratis bruger.

Tips til dit design 

Inden vi afslutter denne guide, har vi samlet nogle gode tips til at gøre dit første design så vellykket som muligt. 

Undgå lange tekster

Som vi allerede har nævnt, er overivrig brug af tekst en af de mest almindelige fejl hos nye designere. Det er derfor vigtigt at huske, at et banner skal være visuelt, og en A4-side med tekst vil sjældent være tiltalende for besøgende. 

Brug billeder 

På samme måde bør du derfor aktivt bruge billeder. God brug af billeder kan gøre et banner til et meget effektivt marketingværktøj. Korrekt placering af produkter, information eller informative billeder kan derfor være en meget effektiv brug af et banner. 

Her kan du se eksempler på, hvordan Upfit.dk har anvendt Canva på deres udvalgte billeder i forbindelse med deres test af romaskiner.

Ændre størrelse

En fejl, som mange begår, er at oprette filer i det forkerte format eller størrelse. Dette vil hurtigt påvirke de visuelle præsentationer af dit banner, og kan i værste fald indebære, at noget ikke bliver vist, som du har tænkt dig. Vi anbefaler derfor, at du altid sørger for, at den valgte størrelse er korrekt til den platform, designet skal bruges på. 

Sammendrag

Et godt banner på dine sociale profiler kan være et nyttigt værktøj til både annoncering og præsentation af forskellige produkter. Mange tror dog, at det kræver en professionel designer, hvilket det heldigvis ikke gør. I denne guide har vi derfor illustreret, hvordan du kan skabe et stilfuldt banner ved hjælp af simple værktøjer hos Canva. 

Det er værd at bemærke, at du kan oprette et banner uden et betalt abonnement hos Canva, men hvis du vil bruge det flere steder, bliver processen meget nemmere med et abonnement. Du får blandt andet adgang til et større udvalg af filformater og størrelser.