Det er ingen hemmelighed, at det kan være krævende at starte en virksomhed, men heldigvis er der flere genveje til dig, der gerne vil blive selvstændig. For hvis du gerne vil drive en virksomhed, men ikke vil starte med to tomme hænder – er der flere sider, hvor du kan købe etablerede virksomheder.
Faktisk skifter mere end 500.000 virksomheder hvert år ejermand alene i USA, hvilket betyder, at både udvalget og mulighederne er stort set ubegrænsede. Netop internetbaserede virksomheder er blevet attraktive på brugtmarkedet, så her kan der være mange muligheder for dem, der ønsker at købe en virksomhed.
Der er dog meget, du bør tænke igennem, inden du går i gang med din drøm, og det er netop det, vi vil bidrage med at belyse i denne artikel. Her har vi set nærmere på, hvad du skal planlægge, inden du afgiver et bud på en virksomhed, samt hvad du skal kigge efter i den virksomhed, du overvejer at købe.
Klar til at foretage et køb af virksomhed? Så er du kommet til det rette sted!
Tjekliste til køb af virksomhed
Der kan være mange grunde til, at der er nogle, som gerne vil af med en virksomhed. For dig som køber bør du sørge for, at de sælger af de rigtige årsager. En virksomhed kan være en betydelig investering, hvilket betyder, at du skal passe på ikke at købe katten i sækken. For at gøre dette lidt nemmere, har vi derfor udarbejdet en simpel tjekliste, som du kan følge, når du leder efter virksomheder at købe.
1. Find ud af, hvilken virksomhed du vil købe
Når du skal købe en virksomhed, er det vigtigt at købe noget, som du faktisk gerne vil beskæftige dig med. Det er jo dig , der skal fortsætte med at drive denne forretning, så hvis det er noget, du er helt uinteresseret i – kan det hurtigt blive en dårlig investering for din videre succes.
Som udgangspunkt bør du derfor afklare, hvilke interesser du har, samt hvad du vil beskæftige dig med. Her handler det også om at have den nødvendige viden til at drive sådan en virksomhed, så man ikke ender med at snuble under opstarten. Det hjælper ikke meget at købe en god forretning, hvis du ikke kender branchen eller har erfaring med at drive en virksomhed videre.
Dette er især relevant for webbaserede virksomheder, da mange af disse kræver en vis vedligeholdelse fra din side. Det kan godt være, du køber en blog eller en anden hjemmeside, men hvis du ikke har en oprigtig interesse for, hvad virksomheder laver – kan det nok hurtigt blive krævende at fastholde interessen over tid.
En typisk fejl, mange, der skal købe en virksomhed for første gang, begår, er, at de kun ser på de økonomiske aspekter. Hvis dette er din primære motivation, bør du tænke dig godt om, før du investerer i en virksomhed. For at du kan få et afkast af din investering, er det vigtigt, at virksomheden fortsætter sin succes, hvilket vil kræve løbende arbejde fra ejerne.
2. Find virksomheder, der er til salg
Det er blevet relativt almindeligt at sælge online-virksomheder, men det kan være svært at finde de bedste muligheder. Her anbefaler vi, at du bruger veletablerede markedspladser, hvor både køber og sælger er beskyttet mod skruppelløse aktører.
Sådanne platforme kommer med et gebyr i de fleste tilfælde, men dette er en lille pris at betale for at vide, at du faktisk køber det, du har fået fremvist. Af de mange markedspladser, der giver investorer mulighed for at købe og sælge virksomheder, anbefaler vi især Flippa og Empire Flippers til begyndere.
Det er to veletablerede markedspladser, der har et stort udvalg af virksomheder i forskellige prisklasser. Her forhandles blandt andet Amazon FBA-virksomheder, Dropshipping-virksomheder og blogs. YouTube-kanaler og andre virksomheder dukker også op med jævne mellemrum, så her er der stor sandsynlighed for, at der kan opstå en god mulighed.
Husk, at priserne på begge platforme er udbudspriser – hvilket betyder, at det er muligt at afgive et lavere bud, hvis du ønsker det. På den måde kan du forsøge at få en god investering til en lavere pris og dermed skabe et afkast på din investering hurtigere.
3. Forstå hvorfor en virksomhed er til salg
Dette er måske det vigtigste punkt for investorer, når det kommer til at købe en virksomhed. Du bør se nøje på, hvorfor den pågældende virksomhed er til salg, men husk, at et salg af en virksomhed ikke altid er et rødt flag. Mange vælger at sælge deres virksomhed på grund af en livsstilsændring, når ejere går på pension, går gennem en skilsmisse eller andre personlige forhold, som ikke direkte påvirker virksomheden.
Det, du dog skal være opmærksom på, er, om virksomheden sælges på grund af fundamentale problemer i forbindelse med virksomheden. Eksempler på dette kan være, at virksomheden befinder sig i en niche, der er på vej ud, eller at virksomheden ikke er så succesfuld, som den ser ud til. Her kan man hurtigt ende med at købe katten i sækken, så det er vigtigt at få en god forståelse for virksomhedens situation – samt hvorfor de eksisterende ejere ønsker at sælge det, der i teorien burde være en god forretning.
Et godt udgangspunkt for dette vil være at tale med eksisterende ejere om de udfordringer, de er stødt på undervejs, samt hvad de har gjort for at håndtere disse udfordringer. Formålet med sådanne samtaler vil være at få det bedst mulige indblik i de udfordringer, virksomheden står overfor – samt hvilke egenskaber du bør have for at kunne håndtere disse undervejs.
4. Fokuser på en virksomhed, der opfylder dine kriterier
De fleste vil nok på dette tidspunkt have en liste over flere potentielle virksomheder, de kunne overveje at købe, men nu er det tid til at fokusere på det bedste alternativ. Kriterier for at finde det bedste match her vil være budgetstørrelse og ikke mindst viden.
Her kan det hjælpe at lave nogle beregninger for, hvordan den ideelle virksomhed skal se ud, hvor mange medarbejdere du kan få brug for, og ikke mindst hvilke indtægtsmuligheder der er. Formålet med at købe en virksomhed vil være at udvikle den til at blive bedre end udgangspunktet, men hertil bør du have en klar plan for, hvordan dette skal gøres.
Pas på ikke at lave en egenrådig plan, der kun fokuserer på penge. At drive en virksomhed vil tage lige så meget energi og tid, som det vil kræve faktiske kontanter, der kan investeres. Et godt tip på dette område ville være at beslutte, om du har tænkt dig at være “hands-on” eller rettere uddelegere driften til en anden.
Husk, at de nødvendige investeringer ofte i lige så høj grad kan handle om at få de rigtige folk på plads. Sørg derfor for, at du kortlægger, hvad der er vigtigt for, at forretningen kan vokse yderligere, og udfyld så disse roller med den bedste ekspertise. Selvom nogle kan have høje forventninger til løn, kan de helt rigtige kompetencer give det nødvendige afkast over tid.
5. Gennemfør due diligence
Hvis du har fundet en virksomhed, som du oprigtigt overvejer at investere dine penge i, så er det tid til en due diligence-proces. Det er den proces, hvor du indsamler så mange oplysninger som muligt om den pågældende virksomhed. For dig handler det om at få et overblik over, hvad du faktisk køber, samt at undgå ubehagelige overraskelser efter købet er gennemført.
Medmindre du har et godt kendskab til regnskab og lovgivning, vil det være vigtigt for køber at medbringe ekspertise på dette punkt. Især en god revisor/bogholder vil kunne hjælpe med at afdække eventuelle uoverensstemmelser i regnskabet for den virksomhed, du køber.
Nogle vigtige punkter, du bør undersøge, når du gennemfører en due diligence er:
- At virksomheden har de nødvendige licenser og tilladelser i henhold til lovgivningen
- Attester fra banken, der bekræfter good standing
- Lovgivning på det område, hvor du vil drive din virksomhed
- Hensigtserklæring – dette er en skriftlig aftale, hvor køber og sælger skriftligt bekræfter, hvad der vil indgå i salget af virksomheden
- Kontrakter og lokaler (hvis dette er relevant for virksomheden)
- Virksomhedens økonomi
- Overblik over virksomhedens formue
6. Vurder pris og værdiansættelse ud fra due dilligence
Nu hvor du har alle fakta på bordet, ville det være et godt tidspunkt at vurdere, om den værdiansættelse, sælger har lagt op, faktisk stemmer overens med det, du køber. Her er det vigtigt at se på pengestrømme, aktiver og ikke mindst fremtidsudsigterne for virksomheden ud fra den pris, du skal betale for den. Der behøver ikke være nogen konflikt på dette punkt, men det er godt at huske, at en sælger og en køber har meget forskellige formål med handlen.
Den, der sælger sin virksomhed, vil jo forsøge at opnå et optimalt afkast af den allerede ydede indsats, mens køberen helst vil binde så lidt kapital som muligt. Det er netop derfor, det er vigtigt at bygge videre på den viden, du har samlet under din due diligence-proces. Skulle der undervejs dukke oplysninger op, som gør en virksomhed mindre attraktiv at investere i, vil det naturligvis påvirke den aftalte pris.
7. Sørg for finansiering
I de fleste tilfælde, hvor du skal købe en online virksomhed, vil det være med dine egne midler. Skal du derimod forsøge at købe en større virksomhed eller hjemmeside, kan der være behov for finansiering eller eksterne investorer. Så er det tid til at opnå netop dette gennem tilsagn om kapital fra kreditorer.
Det kan være, at du bruger din bank til sådan en rolle, eller hvis det er en profileret virksomhed – kan det være relevant at skaffe nogle eksterne investorer, som køber virksomheden sammen med dig. Under alle omstændigheder bør du tænke grundigt over, hvordan sådanne forpligtelser vil påvirke dit køb, samt hvem du gør dette med. Husk, at investorerne får indflydelse på, hvordan virksomheden skal drives videre, hvilket betyder, at du skal være varsom med, hvem du vælger at investere sammen med.
En sidste mulighed kunne være at lave et såkaldt management buyout, hvor man lader medarbejderne købe sig ind i virksomheden sammen med den nye ejer. På den måde kan du tage over som hovedaktionær, men samtidig sikre, at vigtige medarbejdere bliver ombord ved at give dem mulighed for at købe aktier i virksomheden.
Hvis du ønsker at starte din egen virksomhed, så klik her!