Hvad er Canva? Canva er en grafisk platform, der gør det nemmere at planlægge dine designs. Ved at tilbyde et stort udvalg af skabeloner kan du nemt lave grafik til sociale medier, hjemmesider, indhold og meget mere helt enkelt. Det, der har gjort Canva til en meget populær platform, er, at de tilbyder avancerede designmuligheder, men samtidig er en platform, der er langt mindre kompliceret end Adobe Photoshop og lignende programmer.
Ud over grafisk arbejde kan du bruge mange af de unikke skabeloner til at lave præsentationer, tilbud, nyhedsbreve, plakater og en række andre visuelle elementer, som din virksomhed har brug for. Canva er tilgængelig på både mobil og desktop, men vi vil nok anbefale, at du bruger desktop-versionen i de fleste projekter. Canva på mobil kan være fantastisk til let billedredigering, men det er simpelthen for småt, når man designer større filer.
Canva er især velegnet til dig, der har et stort behov for grafisk indhold, men ikke har mulighed for at ansætte en grafisk designer. En af de ting, der gør Canva til et brugbart værktøj, er, at du kan vælge mellem et stort udvalg af færdige skabeloner, der er produceret af professionelle designere. Disse er inkluderet i din Canva Pro-bruger, mens udvalget er noget mere begrænset på gratisversionen.
Hvad kan du bruge Canva til?
Det, der er så nyttigt ved Canva, er, at der er få begrænsninger af, hvad du kan bruge denne platform til. Her finder du en række færdige skabeloner, der kommer færdige i den rigtige billedstørrelse, tilpasset en række forskellige platforme og medier. Eksempler på dette vil være at lave brochurer, profilbilleder, præsentationer i PowerPoint, Coverart og opslag på Instagram.
Mange, der arbejder aktivt med sociale medier, har svoret til Canva, da du nemt kan designe det design, du ønsker. Flere funktioner giver dig mulighed for at tage skabeloner og lave dem om til dine egne designs, uden behov for viden om redigering, Photoshop eller andre krævende ting.
Nedenfor har vi derfor samlet en liste over nogle af de mest populære ting, du kan bruge Canva til, men du finder også et bredt udvalg udover dette.
- Profilbilleder
- Forsidebillede til Facebook-profil eller -gruppe
- Skabeloner i annonceformat til både Facebook og Instagram
- Facebook-opslag (både billeder og tekst)
- Instagram-opslag
- Historie Format til brug på Facebook og Instagram
- Forsidebillede til Instagram Highlights
- Forskellige videoer og animationer til sociale medier
- LinkedIn-grafik
- PowerPoint-skabeloner
- Visitkort, Faktura, Invitation med mere
Noget af det bedste ved Canva er, at du finder en række forskellige skabeloner i det rigtige format, som du kun kan tilpasse efter dine egne ønsker. Så gemmer du i det ønskede format, og så er dine designs klar til brug! Det betyder, at du kan oprette indlæg, designs og projekter på rekordtid. Det er også værd at bemærke, at Canva automatisk gemmer alle dine egne designs, hvilket betyder, at de er let tilgængelige, uanset hvor du logger på din brugerprofil.
Sådan kommer du i gang med Canva (Trin-for-trin guide)
Det, der har gjort Canva til en hurtig favorit hos mange, er, at du kan oprette en konto gratis og få adgang til et godt udvalg af skabeloner. Det betyder, at du kan teste tilbuddet med Canva, inden du opgraderer til en Canva Pro-konto. I de næste afsnit vil vi derfor vise dig, hvordan du kommer i gang med Canva, og hvordan du nemt kan skabe dine første designs.
Trin 1 – Opret en Canva-bruger
Første gang du besøger Canva, går du til hjemmesiden og finder to knapper i øverste højre hjørne, Log på og Tilmeld dig. Vi antager, at du ikke allerede har en brugerprofil, så du trykker på knappen Tilmeld dig yderst til højre.
Når du har trykket på Tilmeld dig, dukker et nyt vindue op. Her kan du vælge, om du vil logge ind med en Google-, Facebook- eller Apple-konto, eller om du vil fortsætte registreringen via e-mail. Hvis du vælger en af de tre forskellige konti, vil dette fremskynde registreringen, da Canva automatisk henter dine oplysninger fra din konto. Hvis du vælger e-mail, som vi gør i vores eksempel, skal du indtaste disse oplysninger manuelt.
Du vil nu blive bedt om at indtaste din e-mailadresse, som vil fungere som login for din bruger hos Canva. Vi anbefaler derfor, at du bruger en e-mail, der er knyttet til det, du har tænkt dig at bruge Canva til. Det vil fx være en god idé at bruge en jobmail, hvis du bruger Canva i virksomhedsregi, eller en privat e-mailadresse, hvis dette er til et fritidsprojekt.
Indtast den e-mailadresse, du har valgt at bruge, og tryk på fortsæt. Du vil nu blive ført til et nyt vindue, hvor du indtaster navnet og den ønskede adgangskode til din Canva-konto. Husk at oprette en stærk adgangskode, så dine designs forbliver sikre!
Du vil nu modtage en bekræftelseskode, som du skal indtaste, før du kan bruge din konto. I vores tilfælde kom den næsten med det samme, hvilket betød, at vi brugte omkring 3 minutter på at oprette en Canva-konto. Når du har bekræftet din e-mail, vil du være klar til at logge ind på dit dashboard.
Dette er udgangspunktet, du vil støde på, hver gang du logger ind på Canva. du vil se forslag til forskellige skabeloner, være i stand til at søge efter det, du leder efter, eller vende tilbage til eksisterende projekter ved hjælp af navigationsmenuen til venstre. Du kan også bruge knappen øverst til højre til at lave et nyt design, men det vender vi tilbage til senere.
Skab professionelt indhold med Canva
Nu, hvor du har en Canva-konto klar til brug, er det tid til at skabe dit første design med Canva. Her kan du vælge mellem en række professionelle skabeloner, eller du kan selv skabe et design fra bunden. Vi anbefaler, at du udforsker de forskellige skabeloner, da du vil finde hundredvis af færdige emner let tilgængelige. For at illustrere, vil vi oprette et nyt design ved at bruge knappen Opret et design øverst til højre.
Her kan du scrolle ned for at vælge, hvad du vil lave, eller du kan søge på den relevante platform for at finde den rigtige størrelse, mål og forskellige skabeloner. Især hvis du har tænkt dig at tilføje billeder eller tekst, vil du gerne slå den rigtige størrelse op. På den måde undgår du, at størrelsen bliver forkert i det sekund, du uploader på sociale medier.
Det, du ser ovenfor, er, hvordan editoren i Canva ser ud. Vi valgte at lave et forsidebillede til Facebook, og til højre får vi derfor en række forslag til forskellige færdiglavede skabeloner, vi kan bruge i vores design. Hvis du bemærker, at nogen af skabelonerne er markeret med en krone, skyldes det, at skabelonerne kun er tilgængelige for Canva Pro-brugere. Hvis du vil have fuld adgang til alt, hvad Canva har at tilbyde, kan du nemt opgradere din konto undervejs, hvilket kun tager et par minutter.
Vores vurdering er dog, at den gratis version vil være mere end tilstrækkelig for langt de fleste, som blot har brug for noget grafisk indhold med jævne mellemrum. Dette kan være op til individuelle vurderinger, men vores erfaringer er gjort med gratisversionen. Canva er under alle omstændigheder tænkt som et designværktøj til dig, der ønsker flere muligheder end med Paint, men ikke har brug for professionelt udstyr.
Måden, Canvas designværktøj fungerer på, er, at du i venstre side finder forskellige værktøjer, som du bruger i dit arbejde. Her kan du tilføje elementer, uploade billeder, oprette og uploade et logo eller vælge at redigere tekst, som du finder på billedet. Du vil også være i stand til at tilpasse farver, størrelse, animation og meget mere. De fleste funktioner fungerer uden et Pro-abonnement, men noget tilpasset indhold vil være begrænset.
Det bedste af det hele er, at Canva tilbyder træk-og-slip-værktøjer, hvilket betyder, at det eneste, du skal gøre, er at finde elementer og derefter slippe dem, hvor du vil have dem. Du skal ikke downloade en række PNG-filer, billeder eller lignende – da alt kan gemmes i skyen hos Canva. En ting vi hurtigt bemærkede var, at nogle avancerede funktioner såsom resize, videoer og lignende var forbeholdt pro-brugere, så hvis du vil have en bedre oplevelse til langtidsbrug, kan det være værd at opgradere til pro.
Hvad er forskellen mellem den gratis og Pro-versionen af Canva?
Canva kommer med tre forskellige abonnementer, der gør det nemt at tilpasse det til størrelsen på din virksomhed. Du kan vælge at oprette en enkelt konto til dig, der kun har brug for personlig adgang, eller bruge et af abonnementerne, der giver adgang til fra 5 til 50 brugere. Vi vil se nærmere på, hvad de forskellige abonnementer indeholder af værktøjer, så du nemt kan vælge det, der giver din virksomhed de nødvendige værktøjer, du har brug for.
Canva Gratis
Den første mulighed for dig, der vil prøve Canva, er at bruge en gratis konto i form af Canva Gratis. Her behøver du ikke indtaste andet end e-mail, navn og adgangskode, før du går i gang. På et gratis abonnement kan du oprette indhold fra mere end 250.000 skabeloner, 100+ forskellige designs til sociale medier, vælge mellem tusindvis af gratis billeder, invitere kolleger til at samarbejde og drage fordel af 5 GB gratis skylager. I kan også arbejde sammen om opslaget med mulighed for kommentarer i realtid.
Canva Pro
Hvis du vil have mere ud af Canva, vil Pro højst sandsynligt være det værktøj, du leder efter. Her kan du gøre alt, hvad der er inkluderet i Canva Gratis, men du får også adgang til mere end 100 millioner stockfotos, over 610.000 skabeloner, muligheden for at lave forskellige Brand Kits, så logoer og farver automatisk gemmes, fjern baggrunden på din billeder, brug Magic Resize til at ændre størrelsen, opret brugerdefinerede skabeloner, som dit team kan bruge, 100 GB skylager og planlæg udgivelse på op til 8 forskellige sociale medieplatforme. Denne løsning er tilgængelig for hold på 1-5 personer og koster enten $119,99 årligt eller $12,99 om måneden.
Canva Enterprise
Sidst men ikke mindst er det muligt at få Canva til større virksomheder, der har brug for mere adgang. Dette er værktøjet for dig, der har et større team af designere, hvor alle har brug for bedre adgang til de forskellige funktioner, samt mulighed for at arbejde sammen i realtid. Denne pakke er beregnet til virksomheder, der har brug for mindst 25 brugere.
Du får alt, hvad der er inkluderet i Pro, men du får også mulighed for at bruge mere omfattende Brand Kits, styre hvilke brugere der har forskellige adgange, styre hvad der uploades til Canva, indbygget workflow til godkendelse af forskellige designs, lave skabeloner og retningslinjer for brug, ubegrænset lagerplads, Single-log on (SSO) og endelig adgang til 24/7 kundeservice på virksomhedsniveau. Denne pakke koster $30 om måneden per. bruger og kræver minimum 25 brugere, så Enterprise starter ved $750 om måneden som som minimum.
Sammendrag – Hvad er Canva?
Uanset om du bare designer et simpelt billede, du har fundet på Google, eller vil lave det perfekte indlæg, så finder du en række nyttige funktioner i Canvas onlineværktøj. Her kan du redigere videoer, designe billeder, lave skabeloner til dokumenter og mange andre opgaver, direkte i din browser. Canva giver dig mulighed for at uploade billeder, videoer og logoer direkte til skyen, så du nemmere kan ændre egne eller designe på deres platform.
Du vil også have mulighed for at uploade indhold direkte til forskellige platforme såsom Youtube, Google, Facebook, Instagram og Twitter. Virksomheden tilbyder løsninger, der giver dig mulighed for at vælge, hvilke funktioner du har brug for – vælg mellem Gratis, Pro og Enterprise abonnementer, som alle har deres egne fordele og unikke funktioner. Sidst, men ikke mindst, vil vi pointere, at Canva er et af de bedste designværktøjer, vi har testet online, og du kan virkelig udfordre din kreativitet med de muligheder, dette program giver.