Er du i gang med at opsætte din egen hjemmeside, eller har du brug for inspiration til, hvordan din hjemmeside kan stå skarpere? Så læs med.
I denne artikel vil vi give dig 5 gode råd til, hvordan du kan designe en hjemmeside, der giver flere kunder, henvendelser eller får dit brand til at fremstå mere professionelt.
1. Vælg det rigtige system og tema fra start, når du laver din hjemmeside
Det er afgørende at du vælger det rigtige system fra starten af, når du skal opsætte din hjemmeside. Der findes forskellige systemer du kan benytte, fx Shopify, Wix og WordPress.
Dit valg af hjemmesidesystem afhænger bl.a. af, hvilken type virksomhed du har. Shopify er fx udelukkende indrettet til webshops, hvorimod WordPress kan være et godt valg, hvis du har en B2B forretning.
Dertil spiller dit valg af tema også en stor rolle, når du skal designe din hjemmeside. Dit tema er det visuelle udtryk på din hjemmeside og hjælper dig med at etablere et hjemmeside design uden du behøver at kode. Derfor er det vigtigt, at du fra starten af designprocessen, vælger et tema, der passer til dit brand og din målgruppe. Desuden skal du også være opmærksom på, at nogle temaer er hurtigere end andre, hvilket er centralt ift. brugeroplevelsen. Hvis du gerne vil have en lynhurtig hjemmeside, kan du med fordel vælge et tema såsom GeneratePress, hvis du har en WordPress hjemmeside.
2. Lav en klar rød tråd i dit hjemmeside design
Et godt system og velvalgt tema kan ikke stå alene. En god brugeroplevelse kræver også, at du har tænkt over, hvordan kunderejsen er tilrettelagt.
Når du præsenterer dit brand, skal det være tydeligt, hvilke produkter eller ydelser I sælger. Det tager typisk mindre end 10 sekunder for dine besøgende at beslutte sig for, hvorvidt de har lyst til at blive på din hjemmeside. Derfor skal dine budskaber formidles med en sammenhæng.
3. Undgå lange sætninger
Den røde tråd kan gå tabt, hvis dine sætninger bliver for lange. Det er helt naturligt at du gerne vil fortælle dine besøgende, hvor fantastisk dit brand er, men prøv at holde det kort og præcist. Ligesom dig, har dine besøgende formentlig en travl hverdag, hvorfor de ikke har tid eller lyst til at læse for meget tekst.
I stedet kan du prøve at præcisere dine tekster således du undgår fyldord. Dertil kan du bruge ikoner, billeder eller videoer til at forstærke dine budskaber, når du designer din hjemmeside.
4. Standardiser skrifttyper og farver
Du kan forstærke den røde tråd ved at standardisere typografi og farver. Det giver nemlig en oplevelse af sammenhæng og harmoni, hvilket bidrager til en god brugeroplevelse.
Der findes ikke et entydigt svar til, hvor mange skrifttyper og farver du skal have. Dog anbefales det ofte, at du ikke har mere end to skrifttyper – en til overskrifter og en til brødtekster.
Du har mere frihed ift. farvevalg, når du designer din hjemmeside. Her kan du bruge mellem 3 til 5 farver. Det er værd at nævne, at dine farver ikke behøves at være forskellige, men derimod nuancer af den samme farve. Her kan du med fordel bruge værktøjer såsom:
- Coolors.co: Dette værktøj kan genere forskellige farvekombinationer
- Adobe Color Tool: Her kan du også finde farvekombinationer, og få inspiration til farvesammensætninger
- Color Hunt: Hjemmesiden, Color Hunt, er også et værktøj, hvor du kan gennemgå adskillige farvekombinationer, og vælge de farver, der passer bedst til dit brand og din målgruppe
Hvis du gerne vil læse mere om farver, kan du læse denne artikel, der omhandler farvevalg til hjemmesider.
5. Altid fokuser på hjemmesidehastighed, når du træffer en beslutning
Vi kan ikke snakke om hjemmesidedesign uden at nævne hjemmesidehastighed. Et godt design falder nemlig hurtigt til jorden, hvis hjemmesiden er langsom.
Derfor bør du altid tænke hjemmesidehastighed ind i din designprocess. Her er 3 gode råd:
- Vælg et tema, der er hastigheds- og mobiloptimeret. Eksempler herpå er GeneratePress, hvis du har en WordPress hjemmeside eller Turbo, hvis du har en Shopify butik
- Undgå store billedfiler. Dette er en af de klassiske fejl – men det er nemt at rette op på. Sørg for at alle dine billeder er konverteret til et WebP format og dine ikoner er SVG-filer. Desuden kan du bruge værktøjer til at komprimere dine billedfiler yderligere, herunder værktøjet XConvert. Det anbefales at dine billedfiler ikke fylder mere end 100 KB. Det er også værd at nævne, at hvis du har en WordPress hjemmeside, kan du bruge et plugin som Kraken.io til at komprimere dine billeder, hvis du ikke har tid til at fjerne, komprimere og uploade alle dine billeder igen
- Pas på med at download for mange plugins og fjern de plugins, som I ikke bruger til dagligt
Resume
Der findes mange måder, hvorpå du kan etablere en god brugeroplevelse for dine kunder og klienter. I denne artikel har vi forsøgt at samle de 5 bedste råd, der kan mærkes på din virksomheds bundlinje med det samme. En god kunderejse er også med til at rangere din forretning bedre i Google, hvilket kan øge antallet af nye kunder og henvendelser.
Udover en god kunderejse, kan du også arbejde med søgemaskineoptimering (SEO), hvis du gerne vil være mere synlig i Google. Det kan du læse mere om her.