E-mailmarketing er en meget effektiv form for digital markedsføring, men mange ved ikke, hvor de skal starte. Det er derfor, vi har lavet denne guide for at lede dig gennem nogle af nøgleelementerne i e-mailmarketing. En af de ting, der har gjort e-mailmarketing så effektiv, er, at du kan nå ud til en bestemt gruppe med en direkte besked.
Mange virksomheder oplever derfor højere konverteringsrate (CR) på e-mailmarketing sammenlignet med andre former for markedsføring. Det er netop det, der gør, at den traditionelle form for markedsføring fortsat spiller en vigtig rolle i digital markedsføring. Ved at samle interessenter og leads på en e-mail-liste kan vi nå ud med et skræddersyet budskab, tage os af tilbagevendende kunder og bevare kontakten til potentielle kunder.
Målet med denne guide er at tage dig igennem alt, hvad du har brug for at vide om e-mailmarketing, og hvordan du opsætter din egen marketingtragt. Vi vil se på, hvordan du kan optimere Click-Through Rates (CTR), skræddersy dit budskab og automatisere processen, så du kan sælge 24/7.
Klar til at lære mere om e-mailmarketing? Læs vores guide, og du kommer i gang på 1-2-3.
Hvorfor er e-mailmarketing så vigtig?
Der er mange synspunkter relateret til digital markedsføring, og mange af disse er formet af dårlige strategier. Der er ganske vist en række forskellige muligheder for at nå ud til dine kunder, men ingen giver dig mulighed for at skræddersy dit budskab som en e-mail. Der er dog en god og en dårlig måde at bruge e-mail på. Grunden til, at mange mennesker er skeptiske over for e-mail, er den daglige mængde spam, de fleste af os modtager.
Vi bliver dagligt bombarderet af uønskede e-mails, beskeder på sociale medier og løbende annoncer. Dette er uden tvivl eksempler på en fejlslagen strategi, der sjældent virker. Det, der dog har vist sig at være meget effektivt, er veltilrettelagte e kampagner, der er skræddersyet til dine kunder.
E-mailmarketing er den bedste mulighed for dig, der ønsker at nå kunder med dit budskab, opnå leads og styrke din kundeloyalitet. Vi kunne tale i timevis om fordelene ved e-mailmarketing, men vi har begrænset os til, hvad vi anser for at være de tre vigtigste grunde.
- E-mail er den mest effektive kommunikationskanal. Undersøgelser viser, at 99 % af forbrugerne tjekker e-mail dagligt.
- Du ejer din liste. Selvom sociale medier er blevet en populær platform til at nå ud til kunder, er det ikke dig, der ejer din konto. Mange har oplevet, at konti bliver suspenderet, indlæg slettet og lignende, helt uden varsel. En solid mailingliste er derimod 100 % dig, der styrer, hvilket betyder, at ingen kan tage den fra dig.
- E-mail har en højere konverteringsrate. Der er gennemført flere undersøgelser af, hvilke marketingværktøjer der har den højeste CR, og der er næppe tvivl om, at det er e-mail. Ordrer skræddersyet til modtageren har gentagne gange vist sig at give et højere afkast, hvilket styrker troen på, at e-mailmarketing er det mest effektive.
E-mail marketing en af de bedste måder at nå dine potentielle kunder på, men det er vigtigt, at du bruger det rigtigt. Vi ved alle, hvor irriterende det er med spam og uinteressante nyhedsbreve, og det er netop det, vi skal se på nu.
Sådan e-mailmarketing
Når du læser denne guide, er du sikkert klar til at komme i gang, men du er måske usikker på, hvor du skal starte? E-mailmarketing består af flere dele, men det behøver ikke at være kompliceret. For at vise, hvor simpel e-mailmarketing virkelig er, vil vi dele det op i enkle trin.
1. Din e-mail-liste
Der er ingen tvivl om, at e-mailmarketing er effektiv, men for at kunne bruge den skal du have nogen at sende e-mail til. Det er her, e-mail-liste kommer ind som noget, du bør bygge, vedligeholde og vedligeholde over tid. Det er dog vigtigt at have en liste over de rigtige personer. Det nytter derfor ikke noget at bygge en kæmpe mailingliste, hvis meget få mennesker kommer til at åbne din e-mail.
Du skal derfor bruge et opt-in-værktøj for at samle relevante abonnenter til din liste. For at gøre dette så effektivt som muligt, anbefaler vi, at du medtager opt-ins (tilmeldinger) relevante steder på din hjemmeside, i indhold og som en del af købsprocessen.
2. Tilføj en e-mail-tjenesteudbyder
Når du bygger en større liste, vil det være vigtigt at være i stand til at organisere den effektivt. Her vil en e-mail-tjenesteudbyder (ESP) komme ind på billedet. Det er tjenester som Convertkit, MailChimp og HubSpot. Disse tjenester giver dig mulighed for at organisere dine lister, så de rigtige modtagere får et relevant budskab.
Du kan fx bruge forskellige tags til at opdele kunder i grupper, vælge hvem der skal modtage hvilke kampagner og opsætte automatisering af e-mail . Især sidstnævnte bliver en vigtig del af strategien, da vi tiltrækker interessante kunder.
Vi vil se nærmere på forskellige ESP-tjenester, vi synes godt om, i slutningen af denne guide. Hvis du bare vil finde den bedste e-mail-tjenesteudbyder for dig, så kan du springe til denne del af guiden.
Byg din e-mail-liste
En typisk fejl, som mange mennesker begår, når de sammensætter deres mailingliste, er at inkludere en opt-in på forsiden af deres hjemmeside. Selvom du kan være heldig og modtage nogle nye abonnenter, er dette sjældent en effektiv strategi. Du bør derfor planlægge en leadmagnet, der giver potentielle abonnenter en belønning for at tilmelde sig.
Hvad er en leadmagnet?
En leadmagnet er en belønning, du tilbyder potentielle abonnenter for at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Her taler vi ikke om at sende kunden noget af høj værdi, men noget der er brugbart nok til at få dem til at føle sig belønnet. I de fleste tilfælde vil der være tale om en PDF, MP3, Video eller andet digitalt materiale, der er relevant for det, du formidler.
Din leadmagnet kan være stort set alt, men det vigtigste er, at den belønner besøgende med noget af værdi, de ellers ikke ville opnå. Dette kan være en introduktionsguide til emner, du dækker i dit nyhedsbrev, skabeloner eller rabatkoder på produkter.
Nogle populære leadmagneter:
- eBøger
- Korte guides
- Rapporter og behandlede data
- Et webinar
- Gratis prøveperioder
- En gratis konsultation
- Rabatkoder
Mulighederne er næsten uendelige, men det er vigtigt at huske, at du faktisk tilfører noget af værdi for kunderne.
Skab en opt-in, der giver abonnenter
Formålet med en god opt-in er at få attraktive abonnenter til din e-mailmarketing. Du bør derfor sikre dig, at den får budskabet igennem på en enkel måde, tilbyder noget af værdi for de besøgende og er meget let at implementere. En kompliceret opt-in vil sjældent resultere i andet end spild af tid. Nedenfor ser du, hvordan du skal sætte din proces op.
1. Interessant overskrift – Sørg for at få budskabet frem på en klar og effektiv måde.
2. Nyttig beskrivelse – Undgå lange sider fyldt med tekst. Brug i stedet en punktopstilling, der viser, hvorfor nogen skal abonnere på netop dit nyhedsbrev.
3. Attraktive billeder – Gode billeder fanger lettere vores opmærksomhed. Du bør derfor inkludere et billede af produktet, der kan tiltrække kunder, som en del af dit opt-in.
4. Simpel formular – Undgå komplicerede formularer. Navn og e-mailadresse holder længe.
5. Knap – Sørg for at inkludere en knap, der fanger opmærksomheden.
Når du har oprettet din formular og er klar til at bygge din mailingliste, skal du placere formularen på strategiske steder på din hjemmeside. Vi har derfor samlet de mest effektive placeringer til din opt-in.
- Sidehovedet på din hjemmeside
- Sidefoden på din hjemmeside
- Som en del af sidebjælken
- Lightbox Popup
- Rulleboks
- Om os
- Som en del af dit indhold (indlæg)
Hvilken e-mailmarketingtjeneste skal du vælge?
Nu hvor vi har en god forståelse for, hvordan man opbygger en mailingliste, samt hvad du bør undgå – er det tid til at se nærmere på de forskellige tjenester, du kan vælge imellem. Som vi nævnte tidligere, er der en række forskellige tjenester, der giver dig mulighed for at organisere, skrive og sende e-mails til din liste.
Vi har gennemgået en række forskellige e-mailmarketingværktøjer og fundet frem til, hvad vi anser for at være de bedste muligheder. Fælles for disse er, at de er meget brugervenlige, giver dig mulighed for at komme hurtigt i gang og giver dig mulighed for at bruge simple tags til at organisere din liste.
1. ConvertKit
ConvertKit blev skabt som et tilbud til influencers, der manglede et godt alternativ til komplicerede værktøjer. Resultatet er et meget brugervenligt værktøj, der giver dig mulighed for at organisere din liste, oprette stilfulde nyhedsbreve og forskellige opt-ins, alt sammen på den samme platform. De har også meget konkurrencedygtige priser, så det kan være en god mulighed for dig, der lige er startet på din liste.
Det er også værd at bemærke, at de tilbyder et gratis abonnement til dig, der har mindre end 1000 abonnenter på din liste. På denne måde kan du få et avanceret værktøj gratis, men du har samtidig mulighed for at opgradere i takt med, at din liste vokser. Den mest overkommelige mulighed er gratis, men hvis du ønsker mere avanceret adgang, starter dette ved $25 om måneden.
2. Drip
Drip er et kraftfuldt værktøj til dig, der vil arbejde med automatisering af din e-mailtragt. Ved hjælp af Drip kan du nemt lave forskellige kampagner, flowmønstre og triggere, der får din e-mailmarketing til at fungere 24/7 af sig selv. Dette kan være et særligt fordelagtigt værktøj for dig, der ønsker at bruge mange opt-ins, eller tilbyde en skræddersyet serie af e-mails som svar på forskellige kundehenvendelser.
Selvom dette er et værktøj til mere avancerede virksomheder med større lister, kan du få deres mest overkommelige pakke til $49 om måneden for op til 2.500 abonnenter eller $99 om måneden for op til 5.000 abonnenter. Begge inkluderer en 14-dages prøveperiode, så du kan teste værktøjet, før du skal betale for det.
3. HubSpot
HubSpot er en fuldgyldig CRM-platform, men de tilbyder også en række kraftfulde værktøjer til dig, som vil styrke din virksomheds e-mailmarketing og CR. Her får du en simpel træk-og-slip-editor og færdige skabeloner, som du kan tilpasse efter din smag. Resultatet er professionelle mails, der kan være med til at styrke dit brand hos potentielle kunder.
En af de ting, vi godt kan lide ved HubSpot, er, at du kan sende op til 2000 mails gratis hver måned, men så er HubSpot-branding inkluderet i e-mailen. Hvis du vil sende mere end dette, eller vil fjerne HubSpot-vandmærkerne, kan du opgradere til en PRO-plan, der starter ved $45 om måneden.
4. MailChimp
ANTAL BRUGERE
15 mio
PRØVEPERIODE
30 dage
GRATIS PLAN
Yes
PRIS FRA
$11/mnd
Totalscore
Fordele
-
Omfattende rapportering
-
Generøse freemium-løsninger
-
Stort udvalg af skabeloner
Ulemper
-
Kan være dyrt ved store e-mail-udsendelser
-
Ingen mulighed for gratis planlægning af udsendelser
MailChimp er en af de største inden for e-mailmarketing, men kan også være et lidt mere kompliceret værktøj. Dette har længe været foretrukket af større virksomheder, der har brug for muligheden for at køre et stort antal kampagner samtidigt. De tilbyder dog en omfattende kundeservice gennem live chat, så langt de fleste vil hurtigt få styr på, hvordan platformen fungerer.
Du kan bruge MailChimp gratis for op til 2000 abonnenter, hvilket er det bedste tilbud på vores liste. Dette er dog en begrænset version, så du vil ikke have adgang til alle de værktøjer, der er tilgængelige hos MailChimp. Hvis du ønsker dette, såvel som at fjerne MailChimp-logoet fra mails, skal du opgradere til en betalt plan, der starter ved $10 om måneden.
5. Constant Contact
Constant Contact er en omfattende platform, der giver dig mulighed for at skræddersy din markedsføring til de relevante abonnenter. Her finder du flere nyttige værktøjer til at organisere opt-ins, oprette forskellige underlister over dine abonnenter og oprette professionelle nyhedsbreve ved hjælp af deres brugervenlige editor.
Virksomheden har en gratis prøveperiode på hele 60 dage, hvilket er mere end dobbelt så meget som den næstbedste på denne liste. De har dog ikke en gratis version, så når prøveperioden er overstået, skal du forny tjenesten for $20 om måneden. De fleste vil få godt fat i tjenesten inden for prøveperioden, så det vil sjældent være nødvendigt at skifte tjeneste, når du allerede er godt integreret.