Dropshipping skat: En komplet guide med alle skatteregler

Dropshipping er blevet en populær mulighed for dem, der ønsker at lancere en webshop men dropshipping skat kan hurtigt vise sig at være et avanceret emne. Derfor har vi samlet alt, hvad du har brug for at vide om skat i forbindelse med din dropshippingvirksomhed i denne omfattende guide. Her vil vi se på, hvordan det påvirker dig, dine kunder og ikke mindst din virksomhed.

Vi anbefaler, at du gør dig bekendt med disse regler, før du begynder at sælge dine varer. Dette skyldes, at en fejl eller en misforståelse, der er relateret til skat og import, hurtigt kan give kunderne en dårlig oplevelse, og sådanne tilbagemeldinger kan hurtigt blive kostbare. En udfordring med dropshipping er nemlig, at varerne ofte sendes fra udlandet, hvilket betyder, at kunderne bliver pålagt told og moms, når de henter varerne på posthuset.

Som norsk webshop er du forpligtet til at opkræve moms fra dine kunder, hvis du har en omsætning på mere end 50.000 om året. Det er dog ikke indlysende, at dette sker automatisk, hvis du sender varer fra udlandet. Vi vil derfor se nærmere på, hvordan du kan oprette dette så effektivt som muligt, og samtidig sikre dig, at dine kunder får en problemfri oplevelse.

Forskellen på import og eksport

En typisk udfordring, der dukker op, når man lancerer en webshop, er, hvor kunderne befinder sig. Det vil nemlig have betydning for, hvordan du fakturerer dem, samt om du skal opkræve moms eller ej. En kunde, der køber varer i en norsk webshop, betaler moms gennem MVA. Befinder kunden sig derimod i udlandet, så vil ordren være momsfritaget. For dig som webshopejer betyder det, at du har brug for et system til, hvordan du adskiller disse kunder fra hinanden.

Mange vælger at have underliggende sider (dvs. kunderne skal oplyse, hvor de befinder sig, før de handler i webshoppen), mens nogen slet og ret blokerer bestillinger fra udlandet. Heldigvis er der platforme som Shopify, WooCommerce og Wix, som alle tilbyder betalingssystemer, hvor dette let kan oprettes. Et alternativ ville være at have en webshop til hvert land, du ønsker at tilbyde varer i, men dette vil kræve en del mere administrativt arbejde.

Sådan undgår du dobbeltmoms

Det, der ofte ødelægger dropshipping webshops, er, at kunderne får en dårlig oplevelse. For du som webshop vil opkræve moms (MVA) som en del af bestillingen, men derefter får de importafgifter oveni, når de henter deres vare på posthuset. Du skal derfor oprette din virksomhed (webshop) som importør, mens kunden står som modtager af ​​varerne. Dette betyder, at din samarbejdspartner (producenten) skal angive dette på følgesedlen, der følger med varerne. På denne måde vil importen gå til din virksomhed, og kunden vil modtage sin vare.

Skat på dropshipping

Udfordringen med dropshipping skat er, at der er flere forskellige omkostninger involveret. Som norsk webshop bliver du nødt til at opkræve moms fra dine kunder (hvis du omsætter for mere end 50.000 over 12 måneder) – men virksomheden skal også betale skat. Hvordan dette skal gøres, afhænger af, hvordan du har struktureret din virksomhed.

Det bedste udgangspunkt vil ofte være en AS (aktieselskab), men du kan også bruge et ENK (enkeltmandsfirma). Sidstnævnte er langt lettere at oprette og kan derfor være et billigere udgangspunkt for dig, som ønsker at starte uden store omkostninger. Du er dog personligt ansvarlig for omkostninger og gæld relateret til en ENK, så derfor er det vigtigt, at du kender til de forskellige fordele og ulemper.

Derudover skal du betale skat af eventuelle gevinster, som virksomheden har, og løn til dig selv, hvis du skal være ansat i din virksomhed. Her kan det være smart at rådføre sig med en revisor eller konsulent, hvis du er i tvivl om, hvad der er bedst for dig.