Sådan bliver du iværksætter: Gode råd du helt sikkert bør kende til (2023)

Sådan bliver du iværksætter

Begrebet iværksætter sigter relativt bredt, hvilket også betyder, at der kan være en række forskellige måder at blive iværksætter på. Det er dog vigtigt at starte denne rejse på rette fod, så man ikke ender i klubben af ​​fejlslagne iværksættere. Sociale medier har skabt et urealistisk billede af, hvad det egentlig vil sige at være iværksætter, men det vil vi gerne gøre noget ved. 

Det kan bestemt være spændende at forsøge sig med at være iværksætter, hvis man har en god idé, men her handler det om at lægge den rigtige strategi for, hvordan man opnår succes med sin drøm. Vi har derfor samlet nogle gode råd, som du helt sikkert bør kende til, inden du i dag tager skridtet ud som iværksætter. Vores bedste råd er at gå disse tips grundigt igennem, men husk samtidig, at du ikke skal begrænse dig selv for meget. Husk – kun du ved, hvor dine drømme kan føre dig hen! 

Klar til at gå i gang med din drøm om at blive iværksætter? Lad os komme igang!

Vores syv bedste tips til at blive en succesfuld iværksætter

Du har måske fået en idé, der lugter af potentiale, men du ved ikke helt, hvordan du skal starte? Så kan vores syv bedste råd komme til nytte. Lær hvordan du kan planlægge din succes bedst muligt og dermed øge sandsynligheden for, at din drøm går i opfyldelse. 

1. Find det rigtige udgangspunkt for dig

At være iværksætter kan betyde meget, og du kan blive iværksætter i mere eller mindre alle nicher. Det er dog vigtigt at finde en forretning og fokus, der passer til dig. Hvis du vælger at følge en plan, der ikke er ægte interessant, vil du højst sandsynligt miste interessen undervejs. Her er det vigtigt at huske, at iværksætterdrømmen kan kræve både sved og tårer, så sørg for at vælge noget, du rent faktisk har lyst til. 

Et godt kontrolspørgsmål at stille sig selv kan derfor være, om det er noget, man kan se sig selv gøre i mange år fremover. Hvis du allerede nu er i tvivl om, hvorvidt det faktisk er noget, du kan nyde at lave, så er det højst sandsynligt ikke den perfekte drøm for dig. 

2. Beslut dig for, om du har brug for yderligere viden

Nogle drømme kan kræve, at du tilegner dig yderligere viden og erfaring, før du kan implementere dem. Det er noget du bør afklare så tidligt som muligt, gerne inden du har brugt tid, penge og energi på dit projekt. Det kan være, at du har en plan om at lancere en ny platform eller teknologi, som betyder, at du skal vide noget mere om programmering og tech. Så kan det være en god idé at finde en måde at tilegne sig denne viden, inden du når dertil, hvor det bliver nødvendigt.

En typisk fejl mange iværksættere begår er, at de overvurderer deres egne evner og viden. Dette fører ofte til, at man når et punkt, hvor ekstern ekspertise bliver nødvendig, før projektet har indtægter eller er levedygtigt. Mange vil så ende med at opgive deres drøm, da pengene ikke rækker. Fald ikke i denne faldgrube – planlæg før du starter. 

3. Planlæg din virksomhed 

Et spørgsmål, der ofte dukker op, når vi taler om nye virksomheder, er deres forretningsplan. Du tror måske, du har alt planlagt og en klar vision i dit hoved, så du ikke behøver en forretningsplan? Dette er en anden typisk fejltagelse, som mange nye iværksættere begår. Sørg derfor for, at du udformer en ordentlig forretningsplan, så alt kommer ned på papiret. 

Du behøver ikke vise din forretningsplan til nogen, men en god plan bør gøre det muligt for alle at se, hvad du planlægger at opnå. Efterhånden som projektet bliver større og mere kompliceret, vil dette hjælpe med at holde dig på sporet, selv når tingene bliver sværere. 

4. Find din målgruppe

Den rigtige målgruppe vil gøre det meget nemmere at finde ud af, hvordan dit projekt skal udformes. Så snart forretningsplanen for, hvad virksomheden skal lave, er klar, bør du derfor kortlægge, hvem du vil sælge produktet eller ydelsen til. Dette vil have meget at sige om, hvordan budskabet til din virksomhed er udformet, samt hvordan du kan markedsføre dig selv undervejs. 

Vores bedste tip på dette punkt er at indsnævre målgruppen så meget som muligt, så du kan målrette én bestemt målgruppe. På den måde kan du hurtigere etablere en niche for dig selv og øge sandsynligheden for, at virksomheden får fodfæste. Hvis du ønsker det, kan du altid udvide dette omfang på sigt, men en defineret målgruppe bør i første omgang være så fokuseret som muligt. 

Grunden til, at vi påpeger dette, er, at de fleste iværksættere vil skulle klare sig med begrænsede midler i starten. Du bør derfor sigte efter en målgruppe, der gør det muligt at gøre markedsføringen så attraktiv som muligt med et lille budget. Skulle projektet blive en succes, kan du i stedet lave nye kampagner, der henvender sig til andre potentielle kunder i takt med, at budgettet vokser. 

5. Netværk 

Du har måske hørt andre sige, at netværk på arbejdspladsen er vigtigt for at skabe nye kontakter og muligheder? Nå det er endnu vigtigere for seriøse iværksættere. Netværk kan være en effektiv måde for dig som iværksætter at præsentere dit projekt for potentielle investorer. Det vil også være en attraktiv måde at finde personer, der besidder viden og erfaring, som kan hjælpe din virksomhed.

Her er det værd at bemærke, at platforme som Linkedin tilbyder en række forskellige konferencer og mødemuligheder for iværksættere. Man ved aldrig, hvor den næste mulighed byder sig, så det kan være en god idé at gribe chancen, når den byder sig. Et godt udgangspunkt kan være at bruge det netværk, du allerede har etableret, og så udbygge det med personer af interesse, som kan gavne dit projekt hen ad vejen. 

6. Sælg din idé til offentligheden

En vigtig del af at være iværksætter vil altid være at formulere det bedste budskab. Her handler det ikke kun om at komme med det bedste alternativ blandt konkurrenterne, men også at vide, hvordan man fortæller forbrugerne, at dette er det bedste alternativ. Det handler om at skabe en unik tilgang til dit produkt, men også at formulere den bedste historie om, hvordan netop dette produkt er det bedste. 

Har du aldrig lavet salg før, kan det være en god idé at rådføre dig med en, der har den nødvendige viden. God formulering af tekst kan være lidt krævende – samtidig er det utrolig vigtigt for din virksomhed. Har du budgettet til det, kan et marketingbureau eller freelancere derfor være et godt værktøj, når budskabet om din idé skal designes for første gang. 

Når virksomheden har en visuel profil og en tone for, hvordan information formuleres, bliver det også nemmere at lave nye tekster efterfølgende. Her vil en tekstforfatter hurtigt kunne opfange den generelle tone i teksten og så skabe noget, der passer til denne profil. 

7. Markedsføring

En gammel regel lyder som følger; du kan have den bedste restaurant i byen, men du får aldrig kunder, hvis ingen ved, at den eksisterer. Det samme gælder for en ny virksomhed. Du bør derfor planlægge, hvordan virksomheden skal planlægges før, under og efter etableringen. Det er grunden til, at vi allerede har påpeget, hvor vigtigt det er at have en god forståelse for sin målgruppe. 

Skal du for eksempel henvende dig til unge voksne, kan det være en god idé aktivt at bruge sociale medier til at skabe viden om virksomheder. Har man derimod valgt at forfølge en niche indenfor antikviteter eller trådløse høretelefoner, vil der være separate magasiner og fora, der gør det nemmere at nærme sig denne målgruppe. 

Der findes utallige værktøjer, der kan bruges til markedsføring, men for at du som iværksætter kan få glæde af disse, vil det være elementært at have en forståelse for, hvad virksomheden skal præsenteres som. Du bør derfor finde ud af så tidligt som muligt , hvem vi er? og opret en profil for virksomheden, der passer til dette budskab. Et godt tip vil være at gøre dette til noget, der appellerer til din målgruppe, så øger du sandsynligheden for, at det tiltrækker potentielle kunder. 

Bonustip

Selvom vores top syv tips kan lyde som grundlæggende forståelse, er det her, de fleste går galt, når de går ind i erhvervslivet for første gang. Hvis du derimod allerede har styr på disse syv og leder efter noget nyt, der kan drive din karriere fremad, har vi medtaget to bonustips, som vi har samlet op under utallige samtaler med både succesrige og mindre succesfulde iværksættere. 

Lær overbevisende kommunikation

Det lyder måske mærkeligt, men de bedste iværksættere har det i munden. En god idé handler ikke kun om, at du selv formulerer og skaber et godt produkt, men du skal også kunne overbevise andre om, at du har en god idé og et godt produkt. Her vil gode kommunikationsevner være helt afgørende for, at du kan få dit budskab ud. 

Et kursus i, hvordan du taler til forsamlinger eller hvordan du formulerer dig til et forretningsmøde, kan derfor være en god investering for dig, der skal til at lancere din første idé. Husk, at selvom du er ny som iværksætter, kan det være den tiende pitch, din investor hører i dag. Du skal derfor kunne tale for dig selv, som om virksomhedens liv afhænger af det (bogstaveligt talt). 

Kend dine konkurrencefordele

Et typisk spørgsmål, der dukker op, er, hvad der adskiller dig fra andre produkter på markedet? Her handler det ikke om HVIS spørgsmålet dukker op, men derimod hvornår. Det er da vigtigt, at du ved, hvilke konkurrencefordele dit produkt har i forhold til sine konkurrenter. Her skal du vide, hvad der gør din virksomhed succesfuld, samt hvad der adskiller dig fra dine konkurrenter. Livet som iværksætter er en evig konkurrence, hvor du ikke kun skal konkurrere om kundernes popularitet, men også potentielle investorer, partnere og medarbejdere. Sæt dig derfor godt ind i, hvad du bør fremhæve, når dette spørgsmål først dukker op, næste gang I mødes.